Universeel en individueel
Met het programma van de openingsavond brengen we makers terug die welbekend zijn bij het SPRING-publiek. Marta Górnicka (Poolse maker uit Berlijn) en Mette Ingvartsen (Deense choreograaf uit Brussel) presenteren hun meest recente producties, gecoproduceerd door SPRING. Górnicka nodigde voor MOTHERS A SONG FOR WARTIME eenentwintig vrouwen uit Oekraïne, Wit-Rusland en Polen uit – die rechtstreeks getroffen zijn door de huidige Russische agressie, en Ingvartsen richt in RUSH onze aandacht op een van haar naaste medewerkers, Manon Santkin, en op twintig jaar samenwerking met haar. Hoewel beide producties zeer verschillend in schaal, onderwerp en esthetiek zijn, delen beide makers een zoektocht naar spanningen tussen wat algemeen en wat individueel is: hoe individuele biografieën universele onderwerpen kunnen dragen, en hoe universele verhalen zichzelf kunnen actualiseren door middel van individuele verhalen.
Dit onderwerp zal een van de belangrijkste programmapunten zijn in de komende editie. In de nieuwe creatie Kono atari no dokoka (Somewhere around here) van Michikazu Matsune en Martine Pisani staan makers centraal die het corpus van hun eerdere werk opnieuw bekijken. Twee producties onderzoeken de relatie tussen Nederland en Indonesië: wie is de eigenaar van het verhaal zowel in het verleden als nu en hoe wordt dit verhaal geconstrueerd. De productie van het Poolse duo Turkowski&Nowacka, collection of…, gaat in Utrecht in première, terwijl Indonesian Dialogues van het ad hoc multinationale collectief There will be film direct na de Zwitserse première naar Utrecht komt.
Nog een andere manier om persoonlijke verhalen te benaderen, is te zien in de productie van een andere regelmatig terugkerende maker bij SPRING, Jaha Koo. Zijn Haribo Kimchi legt de nadruk op voedsel – op de culturele, maar ook politieke dimensies ervan. Kleine persoonlijke biografieën, verbonden met grote maatschappelijke transformaties, waren het uitgangspunt voor de productie van Nahuel Cano. Ways to listen to a river slaat een brug tussen twee gemeenschappen die leven bij rivieren: de Limay in het verre Patagonië waar hij geboren is, en de Vecht bij Utrecht. Een andere brug – tussen Brazilië en Nederland – wordt gespannen door Leandro Souza. Zijn Musa Insistente zoekt naar manieren om te ontsnappen aan de valstrikken van representatie, door een lichaam en een geest geworteld in drie verschillende realiteiten die nog steeds de (post)koloniale wereld van vandaag bepalen.
Tussen verschillende ‘affe’ producties in, presenteert SPRING ook een work-in-progress. De in Amsterdam gevestigde Oekraïense kunstenaar en microbiologe Ira Melkonyan zal de eerste fase van haar artistieke onderzoek Blood Thirsty delen over fysieke en metaforische waarden van bloed – als biologische bron van leven en culturele dodelijke bedreiging. Tot slot nodigt Ant Hampton, die na tien jaar terugkeert naar Utrecht, ons uit om samen met hem een reis door Europa te maken. Borderline Visible is een unieke ervaring van het collectief lezen van een boek, en een uiterst ontroerende ontmoeting met de complexiteit van de culturele en politieke realiteit op het hele continent en door de eeuwen heen.
Andere relaties tussen makers en publiek
Het werk van Hampton maakt onderdeel uit van een reeks projecten waarin kunstenaars op zoek zijn naar andere manieren om relaties tussen makers en publiek op te bouwen, de definitieve afbraak van de “vierde muur” tussen podium en zaal. In Lake Life stelt Kate McIntosh aan een publiek van verschillende generaties een speels spel voor waarin we de realiteit tussen ons, de manier waarin we daarin opereren en met elkaar omgaan, radicaal opnieuw kunnen verbeelden. Celine Daemen nodigt ons opnieuw uit in haar VR-wereld en stelt een magische reis voor in Songs for a Passerby waarin de grens tussen ons als toeschouwers en deelnemers aan de denkbeeldige realiteit oplost. Begüm Erciyas nodigt ons uit voor Hands Made – een installatie die je alleen met je handen kunt ervaren en die onze aandacht vestigt op de manier waarop technologie en de ontwikkeling van de beschaving de interface van onze handen veranderen.