Ga naar de inhoud
  • Theatre
  • SPRING coproduction
  • NL premiere

All Watched Over by Machines of Loving Grace

Datum / Data
di 28 mei 2024 19:30
wo 29 mei 2024 20:30
Locatie
Theater Kikker Grote Zaal
Duur
60 min
Taal
Language no problem
Land
Nederland/België
Prijs
€18,- / €15,-
Thema's
Performing speculations, New technologies, Staging climate
Editie
SPRING 2024
Toegankelijkheid arrow

Disclaimer arrow

Deze voorstelling maakt gebruik van stroboscoopverlichting en rookeffecten.

Machines, medicijnen, algoritmes: veel nieuwe technologie lijkt gericht op sociale controle of op het vergroten van het werkdiscipline, in plaats van dat ze ons nieuwe vrijheden bieden. In All Watched Over by Machines of Loving Grace verkennen Ezra Veldhuis en Bosse Provoost vrijheid en onvrijheid in relatie tot technologie, door het gelijknamige gedicht van Richard Brautigan uit 1967 naar het theater te brengen.

I like to think

    (and the sooner the better!)

of a cybernetic meadow

where mammals and computers

live together in mutually

programming harmony

like pure water

touching clear sky.

 

I like to think

    (right now please!)

of a cybernetic forest

filled with pines and electronics

where deer stroll peacefully

past computers

as if they were flowers

with spinning blossoms.

 

I like to think

    (it has to be!)

of a cybernetic ecology

where we are free of our labors

and joined back to nature,

returned to our mammal

brothers and sisters,

and all watched over

by machines of loving grace.

 

(Richard Brautigan)

 

Ezra Veldhuis en Bosse Provoost onderzoeken vrijheid en onvrijheid in relatie tot technologie, door Richard Brautigans gedicht All Watched Over By Machines Of Loving Grace uit 1967 te bewerken voor theater.

Machines, medicijnen, algoritmes: veel nieuwe technologie lijkt gericht op sociale controle of op het vergroten van de werkdiscipline, in plaats van dat ze ons nieuwe vrijheden bieden. Betekent dat dat de droom van Brautigan uiteen is gespat? Leven we allang in een complete verdraaide uitwerking van zijn droombeeld? Of heeft is de vrijheid die in zijn droom wordt beloofd nog steeds mogelijk? 

De voorstelling golft heen en weer tussen utopie en scepsis, tussen extase en ontgoocheling: we zien een “cybernetische ecologie” waarin het niet altijd duidelijk is of de manier waarop mensen verstrikt zijn geraakt met hun apparaten symbiotisch is of juist voor verdeeldheid zorgt. Het licht lijkt te willen misleiden en hypnotiseren, de muziek vraagt ons te vertrouwen en los te laten. De vraag is niet of we verstrikt zijn geraakt, maar hoe we lijden, dansen en wankelen binnen die verstriktheid.

At last I am free, I can hardly see in front of me!

https://hiros.be/en/artist/ezra-veldhuis-bosse-provoost/

https://ezraveldhuisbosseprovoost.com

Long Table Talk

Na afloop van de voorstelling vindt om 21:00 in Theater Kikker de Long Table Talk: Staging Climate plaats.

“‘Theatermakers’ is hier een beperkende term, want Provoost en Veldhuis vertellen met hun voorstellingen geen verhalen, maar brengen hun toeschouwers in vaak woordloze situaties waarin ze – door intens gebruik van ruimte, licht, geluid en scenografie – iets tastbaar maken. Dat ‘iets’ is steeds voor individuele interpretatie vatbaar, wat niet betekent dat de voorstellingen vrijblijvend zijn – ze weigeren gewoon een vastomlijnd narratief op te dringen”

Evelyne Coussens, Theaterkrant 

Deze voorstelling is mede mogelijk gemaakt door:

Delen

Maker

Ezra Veldhuis

Maker

Bosse Provoost

Credits

Concept, belichting en scenografie: Ezra Veldhuis & Bosse Provoost

Choreografie: Nathan Ooms, Bosse Provoost, Ezra Veldhuis

Performers: Estefanía Álvarez Ramírez, Jayson Batut, Nathan Ooms

Kostuumontwerp & objecten: Carly Rae Heathcote

Geluidsontwerp: Benne Dousselaere

Uitvoering set: Sibran Sampers

Technische coördinatie: Wim Bernaers

Extern oog: Marc Vanrunxt

Stage dramaturgie: Cesar Vromman

Productie: Hiros

 

Coproductie: C-TAKT, NEXT Festival, Auawirleben Festival, Kunstenwerkplaats, SPRING Performing Arts Festival, CAMPO, Per Podium, Kraagsteen

 

Met de steun van: Kunstencentrum BUDA, De Grote Post, Le Bamp, STUK, Kunst/Werk, Stad Gent, de Vlaamse overheid, taxshelter van de Belgische Federale Overheid via Ufund

 

Fotocredits: Laura Van Severen

Ook interessant

Beweging aan Beweging uit