Ga naar de inhoud
  • Dance
  • NL premiere

Hmadcha

Taoufiq Izeddiou - company Anania
Datum / Data
za 25 mei 2024 21:15
Locatie
Stadsschouwburg Grote Zaal
Duur
70 min
Taal
Frans
Land
Marokko/Frankrijk
Prijs
€25,50 / €18,-
Thema's
Non-western, Who owns the story
Editie
SPRING 2024
Toegankelijkheid arrow

Een nieuwe voorstelling van een van de belangrijkste Marokkaanse choreografen van dit moment. Tijdens de onzekere tijd van de pandemie verzamelde deze kunstenaar uit Marrakech een groep dansers om zich heen. Net als in de oude tradities van de soefibroederschap gaan ze op zoek naar ritmes en melodieën om hun angst op een extatische manier weg te dansen en op een rituele manier uit de crisis te herrijzen.

Video

De trilogie THE WORLD IN TRANCE ontstond als reactie op ervaring van de pandemie, dood, inperking en een geïsoleerde wereld gericht op overleven. Het werk verkent de creatieve dimensie van trance en transcendentie en ontvouwt zich in drie delen. Het eerste deel, HMADCHA, een stuk voor negen dansers, is geïnspireerd op de trancerituelen van de gelijknamige broederschap. De groep gebruikt muziek, dans, poëzie en viering om een trance op te roepen, die verder gaat dan religie en woorden, uitsluitend via lichamelijke expressie.

HMADCHA richt zich op de leegte die ontstaat door de dreiging van het onzichtbare. Een leegte die werd belichaamd door een onbekend virus dat over de hele wereld elk lichaam aanviel. Deze onbekende kracht verlamde zielen en lichamen, met een massale lethargie tot gevolg. Als danser en choreograaf wilde Taoufiq de vlam van deze lethargie doven door de muur die het virus had opgeworpen af te breken, om zo het onzichtbare en de leegte onder ogen te zien.

Deze muur, die ook stralend is, kan ons verlichten tot we er blind van worden, kan ons losmaken van ons vluchtige bestaan en kan iedereen een persoonlijke betekenis geven – een vader, een macht, een onzichtbare heersende maatschappij, het Onbekende. Juist een universele kunstvorm als dans kan vorm, betekenis en zelfs een ziel geven aan het onbekende. Het is deze ziel die HMADCHA wil overbrengen.

Geïnspireerd door de spirituele vieringen van de soefibroederschap in het 17e-eeuwse Marokko, onderzoekt de voorstelling het universum van de Hmadchasen. Blaasinstrumenten, percussie, muziek, poëzie, ritme en trance worden samengebracht in individuele en collectieve spirituele ontdekkingstochten. Tijdens het maakproces werden invloeden van Zar, derwisjen, voodoo en de uitputtingskracht van dans samengevoegd tot trance crescendo.

HMADCHA is niet alleen een choreografisch meesterwerk maar symboliseert ook de “redding” van de hedendaagse dans in Marokko, te midden van een door de pandemie veroorzaakte economische crisis. De voorstelling, waarbij verschillende generaties professionele dansers betrokken zijn, is een toonbeeld van de veerkracht van de internationale hedendaagse dans, die de economische uitdagingen overstijgt en ons haar uithoudingsvermogen laat zien – ondanks de impact van de pandemie.

Na afloop van de voorstelling zal er een Aftertalk plaatsvinden gemodereerd door Myriam Sahraoui.

https://www.izeddiou.com

Award

  • Chevalier des Arts et des Lettres , Frankrijk 2019.

Recensie

De Volkskrant schreef over Hmadcha: “een prachtige trance tussen negen mannelijke dansers”. Lees de hele recensie hier.

Franien van der Putt van Theaterkrant over Hmadcha: “Taoufiq Izeddiou is een gerenommeerde choreograaf, danser en festivalleider, die sinds meer dan twintig jaar actief is in Frankrijk en Marokko. Hopelijk krijgen we in de toekomst meer van zijn subtiel-kritische werk te zien in Nederland.” Lees de hele recensie hier.

“Bij rituelen laten we niet los. De energie is er en we weten niet waar die vandaan komt. Het lichaam gaat altijd verder dan zijn sterke punten, vermenigvuldigt zijn prestaties”

Maryse Bunel, tijdschrift Relicto, 24 januari 2023

Een achttal dansers hertekent deze wereld van gestript, opgeruimd leven en probeert een samenleving te creëren gebaseerd op heterogene ritmes en muziek, variërend van elektroakoestisch tot piano. De choreograaf put uit het verleden om over het heden te spreken. Als danser, choreograaf en docent maakt het werk van Taoufiq Izeddiou en zijn Ensemble deel uit van een soort verzet. "Er broeit iets. In cadans haasten ze zich. Bepaalde gebaren branden voorbij de groef. Op andere plaatsen zouden ze als verloren worden beschouwd..." schrijft hij, waarbij hij ons doet denken aan Rimbaud in Une Saison en enfer.

Brigitte Rémer, UBIQUITE CULTURES, 20 novembre 2021

Delen

Maker

Taoufiq Izeddiou – company Anania

Credits

Dansers: Saïd Ait Elmoumen, Abdelmounim Elallami, Moad Haddadi, Saïd El Haddaji, Taoufiq Izeddiou, Mohamed Lamqayssi, Oualid Dkouk, Sanga Ouattara, Hassan Oumzili.

Auteur: Taoufiq Izeddiou, Choregrapher

Geluidsontwerp: Mohamed Lamqayssi & Saïd Ait Elmoumen

Lichtontwerp: Ivan Mathis, lichtontwerp

Regisseur: Marine Pourquié

 

Productie ANANIA DANSES /Coproducenten :

Festival On Marche in Marrakech / Théâtre Jean Vilar in Vitry-sur-Seine / Théâtre du Bois de l’Aune in Aix-en-Provence / Châteauvallon Liberté Scène Nationale, Frankrijk / Pôle Arts de la Scène de la Friche Belle de Mai in Marseille / Le Tangram Scène Nationale d’Evreux / Ballet du Nord CCN des Hauts-de-France in Roubaix

 

Fotocredit: Agnès Mellon

Beweging aan Beweging uit