Ga naar de inhoud
  • Dance
  • NL premiere

The Filipino Superwoman Band

Datum / Data
za 1 juni 2024 21:30
Locatie
Stadsschouwburg Blauwe Zaal
Duur
60 min
Taal
Engels
Land
Filippijnen
Prijs
€18,- / €15,-
Thema's
Non-western, Face from the crowd
Editie
SPRING 2024
Toegankelijkheid arrow

Eisa Jocson keert terug op SPRING met een voortzetting van haar onderzoek naar de uitbuiting van mensen op het zuidelijk halfrond. De Filipino Superwoman Band is een pop-up girl band die ons uitdaagt met stevige muziek en extatische choreo’s. En vervolgens tonen ze de harde werkelijkheid van de wereldwijde bedrijfstak OFM (Overseas Filipino Musician).

Video

Filippino’s staan erom bekend dat ze “de wereld dienen” in verschillende rollen – ze nemen verschillende banen aan in de wereldwijde dienstensector, van huishoudelijke hulpen, verpleegkundigen en verzorgers tot entertainers en restaurantpersoneel. De Overseas Filipino Musician (OFM) is geen onbekende in dit wereldwijde fenomeen. Ze manifesteren zich in de vorm van “coverbands” om tegemoet te komen aan de vraag naar westerse muziek in hotels, clubs en amusementsparken over de hele wereld. 

In The Filipino Superwoman Band spiegelt Eisa Jocson samen met medezangeressen Bunny Cadag en Cathrine Go het dienende werk van Filippijnse migrantenarbeiders, inclusief het gebruik van bepaalde stembuigingen en gecodeerde gebaren, met behulp van een repertoire dat is opgebouwd rond de single “Superwoman” uit 1989 van de Amerikaanse R&B-zangeres Karyn White. Het lied, een klaagzang van een echtgenote tegen het feit dat ze als vanzelfsprekend wordt beschouwd, werd regelmatig uitgezonden in het Manilla van de jaren 1990 (het was zo’n hit onder lokale luisteraars dat er ook een Filipijnse versie “Hindi Ako Si Darna” / “I Am Not Superwoman” werd geproduceerd). Met een geluidsontwerp van Teresa Barrozo en videoprojecties van Franchesca Casauay, voert de performance een genderspecifieke bezetting van vrouwelijke affectieve arbeid uit. Het Filippijnse live band format wordt dan de plek van artistieke ondervraging: van de setconventies en de inhoud van de liedjes tot de esthetische codes en affectieve strategieën die Filippijnse muzikanten gebruiken om hun buitenlandse en lokale publiek te betrekken bij een live muziekshow.

https://eisajocson.wordpress.com

Awards

  • Eisa Jocson heeft de 2018 Cultural Center of the Philippines 13 Artists Award, de Hugo Boss Asia Art Award 2019, en de Tabori International Award 2023 in Duitsland ontvangen.
  • Superwoman: Empire of Care, een K-pop-muziekvideo-versie van The Filipino Superwoman Band, heeft de SeMa-HANA Award (Seoul MediaCity Biennale, South Korea) gewonnen in 2021.

"Eisa Jocson is een vrouwelijke kunstenaar die verbluffende en altijd onverwachte kunstprojecten bedenkt, van performances tot geluids- en visuele installaties. Ze heeft al een unieke positie verworven in de hedendaagse kunstscènes in Azië en wereldwijd. De kunstenares creëert gelaagde beelden, waarbij ze het vocabulaire van dans en muziek hergebruikt en infiltreert in lokale populaire referenties en hedendaagse visuele kunstvormen. Het is met grote intelligentie dat Eisa Jocson zich bezighoudt met het leven en de kunst van vandaag, altijd haar eigen praktijk herpositionerend in het onbekende, voorbij vaste identiteiten, geslachten en grenzen"

Larys Frogier, directeur van Rocbund Art Museum, laudatio bij Hugo Boss Asia Art 2019

Delen

Maker

Eisa Jocson

Maker

Bunny Cadag

Maker

Cathrine Go

Maker

Teresa Barrozo

Maker

Franchesca Casauay

Credits

EISA JOCSON – Hoofdartiest, Concept & Choreografie, Uitvoerder

BUNNY CADAG – Artistiek medewerker, artiest

CATHRINE GO – Artistiek medewerker, Artiest

TERESA BARROZO – Artistiek medewerker, geluidsontwerp & muzikale leiding

FRANCHESCA CASAUAY – Artistiek medewerker, videoprojecties & productiemanagement

Ook interessant

Beweging aan Beweging uit