Sinds de Japanse Butoh-dans in de jaren zeventig de wereld veroverde heeft de vorm zich op verschillende manieren doorontwikkeld, van aangepast aan andere culturen tot spiritueel ritueel of afrekening. Voor Choy Ka Fai staat Butoh voor “een opstand tegen de westerse danscultuur en de zoektocht naar een nieuwe vorm van choreografische expressie, toegespitst op het Aziatische lichaam.” De maker omschrijft Butoh as “in wezen een houding”. Hij is dan ook in Butoh geïnteresseerd als opstand en als middel om het waarom van onze huidige werkelijkheid te bevragen.
Unbearable Darkness onderzoekt het erfgoed van de Japanse Butoh, de relevantie en de mogelijkheden ervan. Dat gebeurt via het levensverhaal van een van de oprichters: Tatsumi Hijikata, en zijn leven in het hiernamaals – als dat bestaat. Choy bespaarde zich geen enkele moeite; hij interviewde zelfs de geest van Hijikata via een itako (een Japanse sjamaan) en vroeg hem om mee te werken aan het stuk.
Unbearable Darkness nodigt ons uit bij een filmische, paranormale danservaring. Wat is onmogelijk voor een mens, maar voor een geest juist makkelijk? Kunnen we speculeren over een toekomst van de choreografie waarin de mens geen rol speelt, en die uitstijgt boven de spirituele, paranormale en virtuele wereld?
Interview
“‘Unbearable Darkness’, de slotvoorstelling van performancefestival SPRING Utrecht, is het product van een – zacht gezegd – bijzondere samenwerking. Choy Ka Fai creëerde de choreografie samen met de geest van butoh-legende Tatsumi Hijikata.” Lees de hele interview hier.
Recensie
In Theaterkrant Neil van der Linden wrote about Unbearable Darkness: “Choy ka fai confuses audiences with collaboration with late butō legend”. Read the full review here.
Topic Talk
Choy Ka Fai neemt deel aan de Topic Talk Ownership & (De)colonial Practices, 31 mei van 15:30 tot 16:30 in Theater Kikker.