De trilogie THE WORLD IN TRANCE ontstond als reactie op ervaring van de pandemie, dood, inperking en een geïsoleerde wereld gericht op overleven. Het werk verkent de creatieve dimensie van trance en transcendentie en ontvouwt zich in drie delen. Het eerste deel, HMADCHA, een stuk voor negen dansers, is geïnspireerd op de trancerituelen van de gelijknamige broederschap. De groep gebruikt muziek, dans, poëzie en viering om een trance op te roepen, die verder gaat dan religie en woorden, uitsluitend via lichamelijke expressie.
HMADCHA richt zich op de leegte die ontstaat door de dreiging van het onzichtbare. Een leegte die werd belichaamd door een onbekend virus dat over de hele wereld elk lichaam aanviel. Deze onbekende kracht verlamde zielen en lichamen, met een massale lethargie tot gevolg. Als danser en choreograaf wilde Taoufiq de vlam van deze lethargie doven door de muur die het virus had opgeworpen af te breken, om zo het onzichtbare en de leegte onder ogen te zien.
Deze muur, die ook stralend is, kan ons verlichten tot we er blind van worden, kan ons losmaken van ons vluchtige bestaan en kan iedereen een persoonlijke betekenis geven – een vader, een macht, een onzichtbare heersende maatschappij, het Onbekende. Juist een universele kunstvorm als dans kan vorm, betekenis en zelfs een ziel geven aan het onbekende. Het is deze ziel die HMADCHA wil overbrengen.
Geïnspireerd door de spirituele vieringen van de soefibroederschap in het 17e-eeuwse Marokko, onderzoekt de voorstelling het universum van de Hmadchasen. Blaasinstrumenten, percussie, muziek, poëzie, ritme en trance worden samengebracht in individuele en collectieve spirituele ontdekkingstochten. Tijdens het maakproces werden invloeden van Zar, derwisjen, voodoo en de uitputtingskracht van dans samengevoegd tot trance crescendo.
HMADCHA is niet alleen een choreografisch meesterwerk maar symboliseert ook de “redding” van de hedendaagse dans in Marokko, te midden van een door de pandemie veroorzaakte economische crisis. De voorstelling, waarbij verschillende generaties professionele dansers betrokken zijn, is een toonbeeld van de veerkracht van de internationale hedendaagse dans, die de economische uitdagingen overstijgt en ons haar uithoudingsvermogen laat zien – ondanks de impact van de pandemie.
Na afloop van de voorstelling zal er een Aftertalk plaatsvinden gemodereerd door Myriam Sahraoui.
Award
- Chevalier des Arts et des Lettres , Frankrijk 2019.
Recensie
De Volkskrant schreef over Hmadcha: “een prachtige trance tussen negen mannelijke dansers”. Lees de hele recensie hier.
Franien van der Putt van Theaterkrant over Hmadcha: “Taoufiq Izeddiou is een gerenommeerde choreograaf, danser en festivalleider, die sinds meer dan twintig jaar actief is in Frankrijk en Marokko. Hopelijk krijgen we in de toekomst meer van zijn subtiel-kritische werk te zien in Nederland.” Lees de hele recensie hier.