Ga naar de inhoud
  • Dance
  • SPRING coproduction
  • NL premiere

Kono atari no dokoka (Somewhere around here)

Datum / Data
vr 24 mei 2024 19:30
za 25 mei 2024 15:30
Locatie
Theater Kikker Grote Zaal
Duur
75 min
Taal
Engels, Frans, Japans (Engels & Nederlands ondertiteld)
Land
Japan/Oostenrijk/Frankrijk/Nederland
Prijs
€18,- / €15,-
Thema's
Performing speculations, Non-western, Face from the crowd
Editie
SPRING 2024
Toegankelijkheid arrow

Drie makers ontmoeten elkaar voor het eerst op de vloer om te reflecteren op hun eerdere werk. Op hun reis door tijd en ruimte, speurend naar het verleden en wat dat nu voor hen betekent, brengen ze in kaart hoe hun artistieke makerschap verweven is met hun levensverhaal. Ontroerend en doortrokken van subtiele humor.

Video

Het samenwerkingsproject Kono atari no dokoka (Ergens hier in de buurt) verkent wat overblijft van dans buiten het podium en navigeert door de artistieke relaties van de Japans-Oostenrijkse performance-maker Michikazu Matsune, de Franse choreografe Martine Pisani en de Nederlandse schilder-performer Theo Kooijman. Dit project richt zich op hun activiteiten uit de jaren 1980 en 1990 en onderzoekt de wisselwerking tussen archieven, persoonlijke herinneringen, gedeelde anekdotes en verbeelding.

Martine Pisani’s poëtische en humoristische oeuvre, begonnen in het midden van de jaren 1980, verweeft bewegingen, woorden en performatieve handelingen. Michikazu Matsune, die documentaire en conceptuele benaderingen combineert, werkt met haar aan dit project en legt de gedeelde geschiedenis van het trio vast. Theo Kooijman, Pisani’s levenspartner en vaste performer, geeft haar vroege werken een nieuwe vorm.

De fictieve setting van Kono atari no dokoka brengt de toeschouwer naar Japan en nodigt uit om na te denken over lokale en globale contexten en geschiedenissen. De voorstelling verweeft anekdotes van het trio: Pisani’s ontmoetingen met choreografe Odile Duboc, Kooijmans aankomst in Parijs en fascinatie voor de tango, en Matsune’s jeugd in Kobe en daaropvolgende verhuizing naar Europa. Pisani’s leven nam in deze periode een dramatische wending als gevolg van een ziekte, wat nog een laag toevoegt aan het collectieve geheugen.

Van Kobe tot Marseille, van Parijs tot Wenen, construeert de voorstelling een samengesteld heden uit persoonlijke verhalen, een mix van eenvoud, poëzie, humor en tederheid. Kono atari no dokoka wordt een reis door tijd en ruimte en onthult een gedeelde geschiedenis die zich bevindt in de kloven en universaliteit tussen continenten, generaties en individuele verhalen.

http://www.michikazumatsune.info

http://www.ciemartinepisani.fr

http://www.theokooijman.com

Recensies

“Ik moest huilen aan het eind van de documentaire voorstelling Kono atari no dokoka (Quelque part par ici – Ergens ongeveer hier), toen de Franse choreografe Martine Pisani haar tekst uitsprak.” – Fransien van der Putt, Theaterkrant.

Lees de hele recensie hier.

"Hun reis door tijd en ruimte doet grenzen vervagen, afstanden verkleinen, tijdperken overlappen en talen combineren in het eeuwige heden van de verbeelding"

Le Monde, Rosita Boisseau

Deze voorstelling is mede mogelijk gemaakt door:

Delen

Maker

Michikazu Matsune

Maker

Martine Pisani

Maker

Theo Kooijman

Credits

Concept: Michikazu Matsune in dialoog met Martine Pisani
Gebaseerd op het vroege werk van Martine Pisani
Met: Theo Kooijman, Michikazu Matsune, Martine Pisani
Licht: Ludovic Rivière
Video: Michikazu Matsune, Maximillian Pramatarov
Artistieke feedback: Miwa Negoro, Ludovic Rivière, Anne Lenglet
Vertaling, proeflezen: Marion Schwartz, Brian Haman
Concept publicatie: Michikazu Matsune, Miwa Negoro
Ontwerp publicatie: Aki Namba
Videodocumentatie: Markus Gradwohl
Management: Franziska Zaida Schrammel, Frauke Niemann
Productie: Studio Matsune, La compagnie du solitaire

Coproductie: Festival d’Avignon, Tanzquartier Wien, Maison de la Culture d’Amiens, fabrik Potsdam, SPRING Performing Arts Festival Utrecht

 

Met de steun van La Briqueterie Centre de développement chorégraphique national, Les Laboratoires d’Aubervilliers, Centre national de la danse (Pantin)

 

Gefinancierd door het Ministère de la Culture Drac Île-de-France, het Gemeentelijk Departement voor Culturele Zaken, Wenen, het Oostenrijkse Federale Ministerie voor Kunst, Cultuur, Ambtenarenzaken en Sport, het Oostenrijkse Culturele Forum Parijs, Fonds Transfabrik (Frankrijk, Duitsland) en ONDA – Het Franse bureau voor hedendaagse circulatie van podiumkunsten.

 

Creatie voor Festival d’Avignon 2023

 

Fotocredits: Christophe Raynaud de Lage en Fabrice Robin

Beweging aan Beweging uit