We raken de wereld aan en door die aanraking scheppen we afstand tussen onszelf en onze omgeving, of we gaan daardoor juist hechte, intieme relaties aan. Maar onze tastzin verloopt steeds meer via technologie, waardoor de manier waarop we onszelf en de ander ervaren verandert. Begüm Erciyas onderzoekt het zintuig door zich te richten op de handen.
In Hands Made is alles gericht op de eigen handen van elke bezoeker. Afgezonderd van de rest van het lichaam, maar heel dichtbij elkaar, vormen ze de focus van een mogelijke voorstelling van het verleden en de toekomst van de hand, van handwerk en de tastzin. Waar hebben deze handen zich mee bezig gehouden en wat gaan ze nog doen in de toekomst? Wie of wat zullen ze aanraken?
Hands Made is een uitnodiging om anders te gaan denken over onze omgang met onze handen. Om ons hun veranderende rol in het verleden voor te stellen en hun rol in een toekomstige samenleving.
Recensies
“Ze maakt je er zo op een geraffineerde manier attent op hoe fundamenteel handen zijn in de ervaring van de werkelijkheid, ondanks het feit dat we dat zelden beseffen. Dat is bijzonder. ‘Hands made’ doet je aan den lijve beseffen dat onze handen ons maken tot wie we zijn. We zijn inderdaad ‘Hands made’” Pieter T’Jonck van Pzazz schreef een lovende recensie over Hands Made. Lees de hele recensie hier.
Gina Miroula schreef voor Theaterkrant een recensie over de voorstelling. “Erciyas’ theaterervaring is er een voor toeschouwers die durven. Ook al zie je je partner in crime niet, elkaar aanraken is intiem. Misschien wel nog wel inniger wanneer je ‘de ander’ niet in de ogen kunt kijken.” Lees de hele recensie hier: “OP DE TAST DE VERBEELDING RUIM BAAN GEVEN”.
In de Volkskrant: “De Turkse performancekunstenaar Begüm Erciyas, artist in residence van kunstcentrum De Singel in Antwerpen, heeft weinig nodig om de toeschouwer in Hands Made grootse sensaties te laten voelen. Het summum van intimiteit speelt zich tijdens Spring af op een kleine tafel.”
“De aandacht verschuift van ons hokje naar het besef dat we niet alleen zijn.”
– Elisavet Droulou, SPRING reporter