Deze 77 minuten durende ervaring, met een grote urgentie en voortgedreven door de muziek van Oren Ambarchi en Perila, is een reconstructie die is opgebouwd uit flarden menselijke ambitie, geschiedenis en taal. Een verhaal dat heen en weer schiet tussen Lausanne en Izmir, een drukbereisde route.
Met hun slim geconstrueerde nieuwe format biedt Time Based Editions ‘audiovisueel’ werk aan als twee losse elementen, die bij elkaar gehouden worden in het hier en nu doordat we onze handen synchroon bewegen. Samen duiken we in de wereld op de pagina’s: fotoafdrukken die tot leven komen dankzij een soundscape die ons stuurt en helemaal omringt. Dankzij Ant Hamptons zorgvuldige, soms wonderbaarlijke manier om nieuwe verbindingen te leggen, doemt gaandeweg een raamwerk op: stemmen en aardbevingen, Sefardische diaspora’s, gedwongen verhuizingen, ingestorte en afgetakelde geesten, snelle zwaluwzwermen, ‘The Waste Land’ van T.S. Eliott en een uniek licht op het bloedvergieten aan de oostkant van Europa, dat wordt gefinancierd met geld uit het centrale deel van het continent.
Het boek dat bij de voorstelling hoort, kan na afloop van de voorstelling aangeschaft worden. Het is ook mogelijk deze bij aanschaf van het ticket al te kopen.
timebasededitions.com anthampton.com
Awards Recensie
- Resonance Foundation Grant (California)
- IDFA 2023 Special Jury Award for Creative Technologies
Recensie
Marijn Lems schreef voor Theaterkrant over de voorstelling: “In de prachtige installatieperformance Borderline visible grijpt Ant Hampton een reis van Lausanne naar Izmir aan voor een reflectie over migratie, diaspora en genocide dwars door de geschiedenis heen.” Lees de hele recensie hier.
Fotocredits(c) Tanz im August / HAU Hebbel am Ufer, Berlin, photo: Dajana Lothert, 2021