Vandaag de dag worden veel van ons gedreven door de fantasie van een gouden eeuw: een utopie met een overvloed aan middelen die voor iedereen beschikbaar is. We streven om zoveel mogelijk welvaart te verzamelen, doen blij mee aan massaconsumptie, en streven ernaar om zo comfortabel mogelijk te leven. Maar is deze fantasie zo goed als het eruit ziet? In de trilogie Golden Age bevragen Igor Cardellini en Tomas Gonzalez de basis van onze kapitalistische en geglobaliseerde wereld. Dit wordt gedaan door een begeleide rondleiding: tijdens SPRING bezoekt het publiek winkelcentrum Hoog Catharijne op dezelfde manier waarop toeristen normaal door archeologische plekken wandelen. Andere edities van dit project vinden elders plaats in banken en kantoren.
Deze alledaagse plekken krijgen normaal geen aandacht, maar ze representeren perfect de kapitalistische krachten die onze moderne wereld vormgeven. Gebaseerd op de architectuur van deze gebouwen, die in elke stad gevonden kunnen worden, vormen de drie bezoeken een archeologische trilogie over het heden. De trilogie focust op drie belangrijke punten in de recente geschiedenis van het kapitalisme: consumptie voor het winkelcentrum, financiën voor de bank, en loonarbeid in het kantoor.
De rondleiding onthult de fundering van onze postindustriële Westerse samenleving. Specifieke aandacht in de rondleiding gaat naar de relatie tussen het lokale en het globale. Zodra we bezoekers en toeschouwers van het winkelcentrum worden, komen verschillende lagen van die ruimte voor onze ogen. Is het een commerciële ruimte die de publieke ruimte kaapt, of is het een commerciële ruimte die weer publieke ruimte wordt? Worden we gecontroleerd of controleren we de ruimte? Maken we keuzes of volgen we suggesties? Golden Age helpt om kritisch te kijken naar onze dagelijkse stappen en keuzes, maar omarmt ook het hedendaagse leven en de manier waarop we dat leven.
Biografie
Tomas Gonzalez (SUI) studeerde Kunst en Geesteswetenschappen aan de Universiteit van Lausanne en studeerde af aan de University of Performing Arts, Manufacture-HEARTS, waar hij lesgeeft sinds 2018. Hij onderzoekt de processen van kopiëren, imitatie en reactivering. Hij werkt ook samen met regisseurs als Jérôme Bel, Milo Rau, Yan Duyvendak, Stefan Kaegi, Mohammad Al Attar, en met Sara Leghissa als artistiek partner.
Igor Cardellini (SUI) studeerde af aan de Universiteit van Lausanne in antropologie, sociologie en politicologie. Hij onderzoekt structurele machtsrelaties en de manier waarop we deze kunnen bevragen en ondermijnen door voorstellingen. Hij schrijft voor meerdere Zwitserse kranten en is een lid van de commissie van het Belluard Bollwerk festival. In 2022-23 is hij resident van het Instituto Svizzero in Rome. Door queer perspectieven verkent hij daar monstrueuze menselijke figuren en de politieke dimensies van het lichaam, waarbij hij inspiratie haalt uit Romeinse beelden.
Team:
Concept, texts: Tomas Gonzalez, Igor Cardellini
With: Anna Franziska Jäger
Assistant: Pierre-Angelo Zavaglia
Dramaturgical collaboration: Adina Secrétan
Tech supervision: Sonya Trolliet
Production & touring: Sarah Gumy
A production by:
K7 Productions
Théâtre de Vidy-Lausanne
Production support:
Kunstencentrum Vooruit, Ghent
KANAL-Centre Pompidou, Brussels
And:
Canton de Vaud
Ville de Lausanne
Loterie romande
Pro Helvetia - Fondation suisse pour la culture
Fondation Nestlé pour l’Art
Fondation Ernst Göhner
Fondation Jan Michalski
Fonds culturel SSA
Fondation Casino Barrière Montreux
Corodis
Photos used: Julie Hascoet & Michiel Devijver
Data
26/05/2023 15:00
tickets
uitverkocht
geannuleerd
Wachtlijst
26/05/2023 17:00
tickets
uitverkocht
geannuleerd
Wachtlijst
26/05/2023 19:00
tickets
uitverkocht
geannuleerd
Wachtlijst
27/05/2023 14:00
tickets
uitverkocht
geannuleerd
Wachtlijst
27/05/2023 17:00
tickets
uitverkocht
geannuleerd
Wachtlijst
27/05/2023 19:00
tickets
uitverkocht
geannuleerd
Wachtlijst
Prijs
€17,50 / €14,50
Locatie
Hoog Catharijne
Editie
SPRING 2023
Info
Duur: 70 minuten
Taal: Nederlands, evt. papieren vertaling naar Engels
Toegankelijkheid:
met begeleiding
neem je eigen koptelefoon/oortjes met jackkabel mee als je slechthorend bent
Naast losse tickets heeft SPRING ook passe-partouts voor het hele festival en dagpassen voor vr 19, za 20, zo 21, vr 26, en za 27 mei.