Ga naar de inhoud
  • Team

Grzegorz Reske

Sinds 1999 maakt Grzegorz Reske maakt deel uit van het onafhankelijke kunstveld in Lublin, en werkt sinds 2004 als producent en tourmanager voor het Provisorium Theatre. In2007 richtte hij Teatr Centralny op – een productie- en presentatieplatform voor onafhankelijke podiumkunst in Lublin. Het innovatieve platform ondersteunt de duurzame ontwikkeling van de scene in de stad en tussen 2007 en 2011 produceerde het zo’n veertig nieuwe theater- en dansproducties. Ook ondersteunde het de tournees van deze producties en organiseerde het verschillende workshops en opleidingen. Het team van Teatr Centralny deed ook dienst als productiebureau voor het Konfrontacje Teatralne Festival.

In 2010 en 2011 werd Reske door het Nationale Audiovisueel Instituut in Warschau en  IETM, het internationale platform voor hedendaagse podiumkunst gevraagd als coördinator van de inhoudelijke commissie en curator van het programma van de IETM Plenary Meeting in Krakau in het najaar van 2011. Onderwerp van de conferentie was de politieke dimensies van de artistieke praktijk, en het programma bracht de onafhankelijke kunstpraktijk in Polen en andere Oost-Europese landen in kaart.

Sinds 2012 werkt hij samen met Marta Keil. Samen bedachten zij een nieuw concept voor het Konfrontacje Teatralne Festival. In de loop van de vijf edities (2013 – 2017) die zij gezamenlijk cureerden, groeide het festival uit tot een van de meest geprezen en invloedrijkste podiumkunstevenementen in de regio. Het intensieve programma werd ingebed in een activiteitenprogramma dat het jaar rond doorging en onder meer bestond uit residenties, coproducties, een onderwijsprogramma en publicaties, en werd een selectie van lokale makers structureel in het buitenland gepromoot  binnen de context van festivals in andere landen. Het festival presenteerde vele gevestigde makers waaronder Forced Entertainment, Needcompany, Xavier LeRoy, Benjamin Verdonck, Ivo Dimchev, Eisa Jocson, Rabih Mroué, Toshiki Okada, Heiner Goebbels, Split Britches, Penny Arcade, Agrupación Señor Serrano en Gianina Carbunariu, naast Poolse podiumkunstenaars Anna Karasińska, Anna Smolar, Komuna/Warszawa en Turkowski&Nowacka. Het festival coproduceerde ook werk van onder anderen She She Pop, andcompany&Co, Gob Squad, Agata Siniarska, Madalina Dan, Agata Maszkiewicz en Agnieszka Jakimiak. Elk jaar gaf het festival opdrachten voor werk en produceerde het werk van verschillende makers uit de regio. Publications waren onder meer Poolse vertalingen van „Resetting the Stage” van D. Klaić (2014) en „Artist at Work” van B. Kunst (2016), maar ook „Reclaiming the Obvious. On the institution of Festival”, onder redactie van M. Keil (2017).

Grzegorz Reske is werkzaam als lid  van de selectiecommissie  voor de National Award in Contemporary Polish Play Staging (2012/13); als adviseur internationalisering voor de nieuwe directie van het Powszechny Theatre in Warschau (2015-2016) (waardoor een samenwerking ontstond met het Gorki Theater in Berlijn en nieuwe producties werden opgezet met Arpad Schilling en Oliver Frljic) Reske bedacht ook een nieuwe opzet voor de Kalisz Theatre Meetings (2015-2017) en verlegde de focus richting nieuwe vormen van podiumkunst. Hij was programma-adviseur voor het East European Performing Arts Platform – waar hij twee door Creative Europe gesubsidieerde projecten opzette: „Identity.Move! Research Platform for Contemporary Dance in the Eastern Belt of the European Union” (2013-2015) en „ReShape – Reflect, Shape, Practice, Experiment” (2018-2020).

Na vijf jaar als curators van Konfrontacje Teatralne initieerden ResKeil (de naam waaronder Reske en Keil in die periode hun gezamenlijke projecten maakten), op uitnodiging van Quarantine (Manchester) het Poolse deel van het „Meet the Neighbours” project, dat werd uitgevoerd door de Labirynt Gallery in Lublin. Het project richt zich op veranderende stedelijke omgevingen en gemeenschappen en omvat een reeks artistieke residenties voor beeldend kunstenaars en podiumkunstenaars in vijf Europese en Noord-Afrikaanse steden waar de lokale gemeenschap wordt geconfronteerd met snelle, ingrijpende veranderingen.

In 2018 vroegen Reske en Keil vier podiumkunstenaars bij hun nieuw op te zetten onafhankelijke organisatie, het Performing Arts Institute (InSzPer) – met als doel de ontwikkeling van de onafhankelijke kunst in Warschau te ondersteunen en de internationalisering structureel in te richten. De recente activiteiten van InSzPer omvatten een samenwerkingsverband met twee EU-projecten: Moving Borders en APAP – Feminist Futures. Binnen de context van InSzPer zetten Keil en Reske ook hun dramaturgische werk voort met nieuw werk van Lina Majdalanie en Rabih Mroué, „Last but Not Last” (een coproductie van Hellerau – European Center for the Arts, Dresden en Schauspiel Leipzig Residenz).

In 2020 cureerde ResKeil samen met Tim Etchells een seizoen bij Komuna/Warszawa. Het project omvatte producties van jonge kunstenaars uit Warschau die via een open call werden geselecteerd, uitnodigingen aan mid-career makers om nieuw werk te maken en een reorganisatie. Het laatste programma bestond uit 6 nieuwe voorstellingen, een project in de openbare ruimte rond de Poolse presidentsverkiezingen in 2020 (“I want a dyke for president” geïnspireerd op Zoe Leonard) en het nieuwe neonwerk van Tim Etchells, “All the Things That Could Happen Next” in het centrum van Warschau.

Reske was lid van de adviescommissie van de Poolse minister van cultuur en diens „Pact for Culture” (2012-2016), en is sinds 2017 lid van het bestuur van IETM. De afgelopen jaren heeft hij regelmatig gastcolleges gegeven aan de SWPS University of Social and Humanities in Warschau en de UMCS University in Lublin.

Delen

Beweging aan Beweging uit