
- Theatre
- SPRING coproduction
- NL premiere
All Watched Over by Machines of Loving Grace
Toegankelijkheid
Disclaimer
Deze voorstelling maakt gebruik van stroboscoopverlichting en rookeffecten.
Machines, medicijnen, algoritmes: veel nieuwe technologie lijkt gericht op sociale controle of op het vergroten van het werkdiscipline, in plaats van dat ze ons nieuwe vrijheden bieden. In All Watched Over by Machines of Loving Grace verkennen Ezra Veldhuis en Bosse Provoost vrijheid en onvrijheid in relatie tot technologie, door het gelijknamige gedicht van Richard Brautigan uit 1967 naar het theater te brengen.

I like to think
(and the sooner the better!)
of a cybernetic meadow
where mammals and computers
live together in mutually
programming harmony
like pure water
touching clear sky.
I like to think
(right now please!)
of a cybernetic forest
filled with pines and electronics
where deer stroll peacefully
past computers
as if they were flowers
with spinning blossoms.
I like to think
(it has to be!)
of a cybernetic ecology
where we are free of our labors
and joined back to nature,
returned to our mammal
brothers and sisters,
and all watched over
by machines of loving grace.
(Richard Brautigan)
Ezra Veldhuis en Bosse Provoost onderzoeken vrijheid en onvrijheid in relatie tot technologie, door Richard Brautigans gedicht All Watched Over By Machines Of Loving Grace uit 1967 te bewerken voor theater.
Machines, medicijnen, algoritmes: veel nieuwe technologie lijkt gericht op sociale controle of op het vergroten van de werkdiscipline, in plaats van dat ze ons nieuwe vrijheden bieden. Betekent dat dat de droom van Brautigan uiteen is gespat? Leven we allang in een complete verdraaide uitwerking van zijn droombeeld? Of heeft is de vrijheid die in zijn droom wordt beloofd nog steeds mogelijk?
De voorstelling golft heen en weer tussen utopie en scepsis, tussen extase en ontgoocheling: we zien een “cybernetische ecologie” waarin het niet altijd duidelijk is of de manier waarop mensen verstrikt zijn geraakt met hun apparaten symbiotisch is of juist voor verdeeldheid zorgt. Het licht lijkt te willen misleiden en hypnotiseren, de muziek vraagt ons te vertrouwen en los te laten. De vraag is niet of we verstrikt zijn geraakt, maar hoe we lijden, dansen en wankelen binnen die verstriktheid.
At last I am free, I can hardly see in front of me!
https://hiros.be/en/artist/ezra-veldhuis-bosse-provoost/
https://ezraveldhuisbosseprovoost.com
Long Table Talk
Na afloop van de voorstelling vindt om 21:00 in Theater Kikker de Long Table Talk: Staging Climate plaats.

“‘Theatermakers’ is hier een beperkende term, want Provoost en Veldhuis vertellen met hun voorstellingen geen verhalen, maar brengen hun toeschouwers in vaak woordloze situaties waarin ze – door intens gebruik van ruimte, licht, geluid en scenografie – iets tastbaar maken. Dat ‘iets’ is steeds voor individuele interpretatie vatbaar, wat niet betekent dat de voorstellingen vrijblijvend zijn – ze weigeren gewoon een vastomlijnd narratief op te dringen”
Deze voorstelling is mede mogelijk gemaakt door:
Delen

Ezra Veldhuis

Bosse Provoost
Credits
Concept, belichting en scenografie: Ezra Veldhuis & Bosse Provoost
Choreografie: Nathan Ooms, Bosse Provoost, Ezra Veldhuis
Performers: Estefanía Álvarez Ramírez, Jayson Batut, Nathan Ooms
Kostuumontwerp & objecten: Carly Rae Heathcote
Geluidsontwerp: Benne Dousselaere
Uitvoering set: Sibran Sampers
Technische coördinatie: Wim Bernaers
Extern oog: Marc Vanrunxt
Stage dramaturgie: Cesar Vromman
Productie: Hiros
Coproductie: C-TAKT, NEXT Festival, Auawirleben Festival, Kunstenwerkplaats, SPRING Performing Arts Festival, CAMPO, Per Podium, Kraagsteen
Met de steun van: Kunstencentrum BUDA, De Grote Post, Le Bamp, STUK, Kunst/Werk, Stad Gent, de Vlaamse overheid, taxshelter van de Belgische Federale Overheid via Ufund
Fotocredits: Laura Van Severen