
- Nieuws
SPRING in de pers
Recensie openingsweekend de Volkskrant: “Verbluffende performances op festival SPRING confronteren de kijker met onze uitgeputte staat van zijn.”
💎 Keuze van de criticus Theaterkrant over Kill Me: “Misschien geeft Otero de indruk improvisatorisch en intuïtief te werk te gaan, maar het resultaat is een messcherpe voorstelling die je van begin tot eind voortstuwt in een hecht betoog, waar elk onderdeel een element toevoegt aan wat een verpletterende totaalervaring is. Theater is leugen, maar daarbij wordt niets aan het toeval overgelaten. En uiteindelijk, afgaand op het slotbeeld, worden we allemaal aan het lijntje gehouden door Cupido.” – Javier López Piñón
💎 Keuze van de criticus Theaterkrant over While Taking Shape: “Gónzalez heeft een vorm gevonden om ook tijdens de aanblik van gewelddaden ons gevoel toe te laten, overigens zonder het te moraliseren.” – Fransien van der Putt
Recensie in Theaterkrant over Call me Jay: “Dans met bewegende ledlamp mondt uit in een woest tafereel.” – Fritz de Jong
Recensie in Theaterkrant over fatigue: “Szeri wisselt al bewegend tussen een aantal poses, zoals het licht tussen een aantal simpele standen wisselt. In tegenstelling tot wat mensen gewoon zijn te doen in clubs, is zijn tempo laag, niet echt traag, niet slowmotion, maar gewoon buitengewoon rustig en geconcentreerd.” – Fransien van der Putt
Recensie in Theaterkrant over UIRAPURU: “Marcelo Evelin verandert de tijdsbeleving met hypnotiserend theater ver buiten grootstedelijke hectiek.” – Javier López Piñón
Recensie NRC: In ‘Wasted Land’ vindt Ntando Cele een knappe balans tussen bitterheid en humor, confrontatie en mededogen ★★★★☆
Recensie de Volkskrant: “Kill Me is soms hilarisch, soms sentimenteel, soms gestileerd, soms zelfbewust, soms pijnlijk, maar voortdurend aangrijpend. Het is een innig inkijkje in de zielen van een paar psychisch onstabiele mensen.” ★★★★★
Tip uit de Volkskrant: “Dear Laila: klein verhaal over een grote kwestie” Meer over Dear Laila.
Interview met Julian Hetzel over Three Times Left is Right door Trouw
Trouw stelde aan hem de vraag waarom iedereen zijn theaterstuk Three Times Left is Right moet zien: “Omdat het superactueel is. Het gaat over politieke meningsverschillen thuis (…) Als je jezelf als links beschouwt, maar je vrouw is rechts, dan is dat een interessante dynamiek. Het dwingt je om je eigen overtuigingen te heroverwegen.” Meer over Three Times Left is Right.
Interview met Julian Hetzel over Three Times Left is Right door het Parool
Hoe werkt een huwelijk als je politiek lijnrecht tegenover elkaar staat, vraagt theatermaker Julian Hetzel zich af: ‘Zij eet hem met huid en haar op’.
Interview met Marthe van Mosselveld over Overal Iemand Altijd door RTV Utrecht
“Ik ervaar de wereld als heel veel. Mijn emoties zijn vaak heel veel groter, alles komt harder binnen. Dat betekent bij verdriet, als er iets misgaat of als ik boos ben, dat ik dat harder voel. Dat is niet fijn. Maar mooie dingen, liefde en blijdschap voel ik ook groter en dat is waanzinnig om te voelen.” Meer over Overal Iemand Altijd.
Interview met Ivo Dimchev over METCH door het NRC
“Ik geloof dat kunst een conversatie is, en dan wil ik dat mijn gesprekspartner even actief is. De afstand die ik tot het publiek heb, verschilt per voorstelling.” Meer over METCH.
Recensie Theaterkrant van Motus Mori: PERPETUUM: “De mensen van wie choreograaf Katja Heitmann al enkele jaren persoonlijke gebaren verzamelt, krijgen steeds meer een gezicht. Ze komen dichtbij, op een scherm weliswaar, en dat voelt als een warme en intieme ontmoeting. Waar je ook staat, ze kijken je uitnodigend aan. Soms is dat ongemakkelijk, maar het is bovenal een ervaring die binnenkomt.”