Playful Robots

Irene Alcubilla Troughton (Universiteit Utrecht) and Kim Baraka (Vrije Universiteit Amsterdam)
 
'Schrijf je in voor een één-op-één ontmoeting met robot Pepper'
 

Playful Robots is een interactieve installatie waarbij deelnemers met een robot kunnen dansen. Twee Pepper-robots zijn geprogrammeerd met dansimprovisatie. Als bezoeker kun je drie games met de robot spelen. Er is geen ervaring vereist, alleen de bereidheid en nieuwsgierigheid om te ontdekken hoe we met en naast machines kunnen bewegen.

Playful Robots is onderdeel van het grotere project Acting like a Robot, waarin we onderzoeken hoe robotica en theater elkaar kunnen inspireren. Deze interactieve installatie komt dan voort uit onze interesse en nieuwsgierigheid naar mens-robotrelaties, en hoe deze anders kunnen worden ontworpen en opgevat. Ontdek samen met ons meer belichaamde en speelse manieren om met machines om te gaan!

Je kunt je aanmelden via dit formulier.

Credits: Acting Like a robot (project funded by NWO - Performing Robots | About (uu.nl)), Theatre Studies Universiteit Utrecht, Social AI Lab Vrije Universiteit Amsterdam, Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, Ulrike Quade Company, Hendrik von Kentzinsky

 

Data

18/05/2022 10:00

19/05/2022 10:00

20/05/2022 10:00

Prijs

€0,-

Locatie

Het Huis Utrecht, Studio 1

Editie

SPRING 2022 

Info

Data: 18-20 mei, tussen 10.00-17.00 uur (tijdslots van 30 minuten)

Deelname is gratis, aanmelden verplicht via dit formulier

 
 

Between my name and me – Utrecht edition

Michikazu Matsune
 
'Oproep om het verhaal van jouw eigen naam te delen'
 

Wat is je naam? En waarom? Wat betekent het? Hoe ervaar je het hebben van de naam die je hebt? Definieert het jou? Heb je een bijnaam?

Michikazu Matsune's project Between my name and me is gebaseerd op het simpele idee om mensen te vragen het verhaal over hun eigen voornaam te delen. Deze persoonlijke verhalen vol spectaculaire niet-spectaculaire anekdotes vormen een collectief portret van diverse individuen. Van deze verzameling naamverhalen zal uiteindelijk een installatie, boek én performance gemaakt worden van 100 mensen uit verschillende steden in de wereld.

Doe je mee? We verwelkomen alle mensen, ongeacht hun achtergrond, leeftijd en genderidentiteit, om hun eigen naamverhaal bij te dragen aan het video- en audioarchief van het project!

HOE:
De deelnemers worden uitgenodigd voor een individuele interviewsessie met Michikazu Matsune. Uw naamverhaal wordt opgenomen in video en audio. Een sessie duurt ongeveer 20 – 30 min. Er is geen speciale voorbereiding nodig.

WANNEER:
Schrijf je in en regel je eigen tijdslot. Je sessie kan geboekt worden voor een tijd tussen 18-20 mei 13:30-18:00 en 21 mei 10:30-18:00. De sessies vinden plaats in Stadsschouwburg Utrecht.

INSCHRIJVEN:
Stuur een e-mail naar kassa@springutrecht.nl met uw voorkeur voor datum/tijd.

OVER DE KUNSTENAAR:
Michikazu Matsune is een performance-maker die kunstwerken ontwikkelt in zijn kenmerkende stijl met documentaire en conceptualistische praktijken. Hij maakt verschillende type werken, variërend van toneelvoorstellingen, interventies in de openbare ruimte tot het maken van tekstschilderijen. Zijn persoonlijke methode, die tegelijk speels en kritisch is, onderzoekt de spanning rond onze culturele toeschrijvingen en sociale identificaties. Matsune komt oorspronkelijk uit de badplaats Kobe en is sinds de jaren negentig gevestigd in Wenen.

Het onderwerp "naam" is essentieel geweest voor sommige werken van Matsune, zoals Mitsouko & Mitsuko, gebaseerd op verhalen van twee Japanse vrouwen met bijna dezelfde naam, en Dance, if you want to enter my country! met een bizar maar waargebeurd verhaal van een danser die werd gedwongen te dansen als onderdeel van een paspoortcontrole op een luchthaven vanwege vermoedens veroorzaakt door zijn islamitische voornaam. In All Together (dit jaar te zien op SPRING Performing Arts Festival) bespreken drie performers een lijst met namen van mensen die niet naar deze daadwerkelijke voorstelling kunnen komen kijken.

www.michikazumatsune.info

 

Data

18/05/2022 13:30

19/05/2022 13:30

20/05/2022 13:30

21/05/2022 10:30

Prijs

€0,-

Locatie

Stadsschouwburg Utrecht

Editie

SPRING 2022 

Info

Data: 18 t/m 20 mei tussen 13:30 en 18:00 en 21 mei tussen 10:30 en 18:00

Locatie: Stadsschouwburg Utrecht

Deelname gratis, aanmelden verplicht via kassa@springutrecht.nl

Taal: Engels

 

& meer

 

VERPLAATST: A dream that belongs to no one

Asa Horvitz
 
'Een bijzondere meditatieve ervaring van zonsondergang tot zonsopkomst'
 

LET OP: Deze voorstelling is verplaatst naar SPRING in Autumn 2022.

Net voor zonsondergang zoek je een plekje waar dekens en kussens voor je klaarliggen. Je gaat liggen, strekt je uit en haalt adem. Er is een boekje waar je in kunt lezen. En terwijl het echt donker wordt, brengen zeven performers je met geluid en dans in meditatieve sferen. Je laat de tijd aan je voorbijgaan. Herinneringen komen en gaan, beelden doemen op in je gedachten en verdwijnen weer, je dommelt af en toe in slaap. Kunnen we samen dromen, zonder hetzelfde te dromen?

A Dream That Belongs To No One is een uitgewerkte versie van Asa Horvitz’ afstudeervoorstelling van DAS Theatre in 2021. Een voorstelling over hoe geluid en muziek iets onbeschrijfelijks ver weg en toch iets intiems kunnen oproepen. Asa creëert een tijdelijke gemeenschap waarin mensen samen een intense en ondefinieerbare ervaring beleven.

 

QUOTE: Asa Horvitz en zijn team doen een voorstel dat uitgaat van een minimaal gebaar. In deze ervaring, die een hele nacht duurt, gaat het niet om het beluisteren van een verhaal of het kijken naar een complexe choreografie. Het gaat vanavond om wat jij beleeft binnen het kader van de soundscape en beweging. Ieder van ons mag zijn eigen reis maken door onze eigen dromen en herinneringen. - Grzegorz Reske, artistiek directeur SPRING

Uitvoering: Asa Horvitz
Met en door: Szymon Adamczak, Rosemarie Allaert, Nahuel Cano, Asa Horvitz, Maria Mavridou, Keyna Nara, Oneka von Schrader, Venuri Perera, Camille Verhaak
Advies: Joachim Robbrecht & Anne Breure
Geproduceert door: Golden Trout Wilderness
Co-productie/Residentie: SPRING Festival Utrecht, SIN Budapest, Crushing Borders, Creative Europe Project, Frascati Theatre, DAS Theatre, Camargo Foundation, MacDowell, Het Huis / Het Makersfonds, the Province of Utrecht
 

Data

Prijs

€17,- / €14,-

Locatie

onbekend

Editie

SPRING 2022 

Info

Duur: 270 minuten + kampvuur

Publiek kan tijdens de voorstelling in- en uitlopen en snacks en drinken zijn beschikbaar.

Language no problem

Toegankelijk:

*online prijzen, aan de kassa €2,- toeslag

Let op: deze voorstelling is verplaatst naar SPRING in Autumn 2022

 
 

OPEN EXPERT TALK: Postcolonial Performances

Choy Ka Fai, Eko Supriyanto, Sadiah Boonstra
 
'Verdiepend gesprek met festivalkunstenaars Choy Ka Fai en Eko Supriyanto'
 

Hoe ga je als theatermaker om met het koloniale verleden en de resonantie hiervan in het heden? Hoe ga je als antropoloog-choreograaf tewerk en hoe voorkom je cultural appropriation? Onder leiding van moderator Amal Alhaag (curator en onderzoeker) gaan Choy Ka Fai, Eko Supriyanto en Sadiah Boontsra (curator en historica) met elkaar in gesprek. Eko zal middels een online-verbinding deelnemen. Aan het einde van het gesprek wordt een korte documentaire Antara Dua Bulan van Arnaud Kokosky Deforchaux en Beyond Walls vertoond over het bezoek van Eko en de dansers van IBUIBU BELU: BODIES OF BORDERS aan SPRING in Autumn 2021. Deze talk is los te bezoeken, maar goed te combineren met de voorstelling Postcolonial Spirits van Choy Ka Fai.

OPEN EXPERT TALKS zijn verdiepende gesprekken over thema’s van SPRING: actuele thema’s die er toe doen. De moderator gaat in gesprek met kunstenaars uit het festival. De TALKS zijn er voor de nieuwsgierige luisteraar, de kritische kenner, de student en de professional. Ze zijn goed te combineren met voorstellingsbezoek, maar ook los bij te wonen. De TALKS zijn vrij en voor iedereen toegankelijk.

 

Data

19/05/2022 17:00

Prijs

€0,-

Locatie

Het Huis Utrecht

Editie

SPRING 2022 

Info

Taal: Engels

Duur: 90 minuten

Aanmelden gewenst (niet verplicht) via: kassa@springutrecht.nl

 

& meer

Context programma Context programma

Extra programma items van SPRING 2022

nieuws
 
 

OPEN EXPERT TALK: Feminist voices in performing arts

Arianne Perez-Koeleman, Khadija El Kharraz Alami, Boukje Schweigman
 
'Verdiepend gesprek met festivalkunstenaars Boukje Schweigman en Khadija El Kharraz Alami'
 

Marina Otero trapt SPRING af met een krachtig feministisch statement en daar blijft het niet bij. Alleen al in het eerste weekend zijn Khadija El Kharraz Alami, Boukje Schweigman, Mette Ingvartsen en andere vrouwelijke makers te zien, waarvan het werk op verschillende manieren aan feminisme relateert. Onder leiding van moderator Arianne Perez-Koeleman, docent aan Universiteit Utrecht, gaan Boukje Schweigman en Khadija El Kharraz Alami in gesprek over de relevantie van feminisme voor hun werk en vice versa.

OPEN EXPERT TALKS zijn verdiepende gesprekken over thema’s van SPRING: actuele thema’s die er toe doen. De moderator gaat in gesprek met kunstenaars uit het festival. De TALKS zijn er voor de nieuwsgierige luisteraar, de kritische kenner, de student en de professional. Ze zijn goed te combineren met voorstellingsbezoek, maar ook los bij te wonen. De TALKS zijn vrij en voor iedereen toegankelijk.

 

Data

13/05/2022 17:00

Prijs

€0,-

Locatie

Het Huis Utrecht

Editie

SPRING 2022 

Info

Taal: Engels

Duur: 60 minuten

Aanmelden gewenst (niet verplicht) via: kassa@springutrecht.nl

 
 

OPEN EXPERT TALK: Performing Radical Economies

Julian Hetzel, Denise Harleman, Marianna Takou
 
'Verdiepend gesprek met festivalkunstenaar Julian Hetzel, Denise Harleman en Marianna Takou'
 

Dit jaar beleef je tijdens SPRING een prikkelend experiment met radicale economieën. Studio Julian Hetzels nieuwe project There Will Be Light hergebruikt zijn eigen culturele financiering als een basisinkomen dat gedurende een jaar aan één persoon wordt gegeven. Met andere woorden: iemand krijgt € 15.000. Iets voor niets. Met dit project als uitgangspunt openen we de discussie rond vermogensverdeling en universeel basisinkomen met Julian Hetzel, Denise Harleman van Collectief Kapitaal en Marianna Takou van Casco Art Institute, gemodereerd door Evelyn Wan, Universitair Docent Media, Arts and Society bij de vakgroep Media- en Cultuurwetenschappen aan de Universiteit Utrecht. We nodigen iedereen uit om mee te denken. Laten we de discussie openen. Laten we samenkomen, praten en denken.

OPEN EXPERT TALKS zijn verdiepende gesprekken over thema’s van SPRING: actuele thema’s die er toe doen. De moderator gaat in gesprek met kunstenaars uit het festival. De TALKS zijn er voor de nieuwsgierige luisteraar, de kritische kenner, de student en de professional. Ze zijn goed te combineren met voorstellingsbezoek, maar ook los bij te wonen. De TALKS zijn vrij en voor iedereen toegankelijk.

There Will Be Light is van 12 t/m 19 mei elke dag geopend van 14:00 - 20:00 uur in het voormalig fietsendepot MENU (Kanaalweg 50, Utrecht) (gesloten op maandag 16 mei). De Grand Finale vindt plaats op zaterdag 20 mei om 20.00 uur. Lees verder

 

OVER DE SPREKERS

Julian Hetzel werkt als performancemaker, muzikant en beeldend kunstenaar. Hij ontwikkelt werken op het snijvlak van theater, muziek en media met een politieke dimensie en een documentaire benadering. Hij is artistiek directeur van Studio Julian Hetzel, een Utrechtse organisatie die zijn artistieke werk realiseert en produceert. De creaties van Hetzel worden internationaal geproduceerd. Zijn werk is gepresenteerd in meer dan 20 landen over de hele wereld. In 2017 ontving Hetzel de VSCD-Mimeprijs voor The Automated Sniper (door Frascati producties en ism & heit). In 2019 maakte All Inclusive (van CAMPO en Ism & heit) deel uit van de officiële selectie van het Nederlands Theaterfestival. SELF van Julian Hetzel was de nationale inzending van Nederland op de Prague Quadrennial 2019. In augustus 2019 presenteerde Hetzel drie werken op de Biënnale del Teatro van Venetië. Julian Hetzel is associated artist bij Kunstencentrum CAMPO Gent (BE). Studio Julian Hetzel ontvangt sinds 2021 structurele financiering van Fonds Podiumkunsten (FPK) en de gemeente Utrecht.

Collectief Kapitaal begon als een sociaal-financieel experiment rond financiële (on)zekerheid. Het project begon in de zomer van 2021, toen 100 mensen elk € 400 doneerden om daar gedurende acht maanden vijf andere mensen € 1000 van te kunnen geven. Aan de besteding van deze inkomsten zijn buiten de wettelijke kaders geen voorwaarden verbonden; het maakt niet uit welke keuzes worden gemaakt, het gaat om de mogelijkheid van keuzes. Door bij te houden hoe het experiment verloopt, probeert Collective Capital niet alleen de levensstandaard te verbeteren, maar wil het op termijn ook de opgedane kennis verbinden met de ‘systeemwereld’. Collectief Kapitaal is een onafhankelijk experiment, waarbij wordt samengewerkt met partners, waaronder: Gemeente Amsterdam, Tolhuistuin, Nibud, Protestantse Diaconie en Aanmelder.nl.

Casco Art Institute is een gemeenschap dat zich een betere manier van samenleven voorstelt, door middel van kunst en commons. Marianna Takou is een onderzoeker en organisator uit Athene, Griekenland. Ze is momenteel gevestigd in Utrecht, waar ze werkt als producer, organisator en onderzoeker bij Casco Art Institute: Working for the Commons, een kunstplatform voor het verkennen van maatschappijkritische en zelfkritische collectieve kunstpraktijken en organisatorische experimenten. In 2013 maakte ze voor het eerst deel uit van het ecosysteem van Casco als vrijwilliger. Sinds 2019 werkt ze als onderdeel van het team aan verschillende aspecten van Casco's operaties en is ze lid van het Arts Collaboratory-netwerk.

Dr. Evelyn Wan is Universitair Docent Media, Arts and Society bij de vakgroep Media- en Cultuurwetenschappen aan de Universiteit Utrecht. Ook deed ze postdoctoraal onderzoek aan het Tilburg Institute for Law, Technology and Society van Tilburg University. Ze studeerde cum laude af aan haar PhD-programma met haar proefschrift "Clocked!: Time and Biopower in the Age of Algorithms", en ontving in 2019 een nationale dissertatieprijs van de Praemium Erasmianum Foundation in Nederland. Haar werk over de tijdelijkheid en politiek van digitale cultuur en algoritmisch bestuur is interdisciplinair van aard en strekt zich uit over media- en prestatiestudies, gender- en postkoloniale theorie, en juridisch en beleidsonderzoek. Haar papers zijn onder meer verschenen in International Journal of Communication, GPS: Global Performance Studies, Theatre Journal en International Journal of Performance Arts and Digital Media.

 

Data

17/05/2022 17:00

Prijs

€0,-

Locatie

Het Huis Utrecht

Editie

SPRING 2022 

Info

Taal: Engels

Duur: 90 minuten

Aanmelden gewenst (niet verplicht) via: kassa@springutrecht.nl

 
 

Masterclass New Technologies in Performing Arts

Theatre Studies at Utrecht University, Artificial Intelligence at VU University, Ulrike Quade Company, Lectoraat Theatrale Maakprocessen at HKU, Jorrit Thijn, Tony Schuite, and others.
 

Op twee achtereenvolgende vrijdagen volg je verschillende workshops en lezingen over work-in-progress en onderzoek naar het gebruik van nieuwe technologieën in de podiumkunsten en bezoek je een performance over het (gebrek aan) ethiek in Silicon Valley: The Silicon Passion van SETUP .

De eerste vrijdag staat in het teken van Quand, een voorstelling die twee jaar geleden werd gemaakt door Jorrit Thijn en Tony Schuite. Het is een kleine voorstelling op basis van een choreografie van Samuel Beckett, Quad. Via het internet werden vier locaties met verschillende artiesten met elkaar verbonden. Samen volgden deze performers de Quad-choreografie, gebruikmakend van trackingtechnologie en projecties. Ze ontmoetten elkaar herhaaldelijk in het midden van de ruimte, maar wie ontmoetten ze?

Jorrit en Tony gaan samen met de deelnemers in de installatie op zoek naar materiaal voor hun nieuwe voorstelling Quand 3 die in het najaar van oktober 2022 bij SPRING te zien zal zijn. Wat is de beleving van onstoffelijk optreden? Welke obstakels, mogelijkheden en filosofische implicaties liggen er in deze technologie? Meedenken met de makers en de andere deelnemers levert inspiratie op voor zowel de makers van Quand als de Masterclass deelnemers.

 

Op de tweede vrijdag maken de deelnemers kennis met de NAO Re-Wired en Improvising Robots onderzoeksprojecten, die worden ontwikkeld als onderdeel van Acting Like a Robot: Theatre as Testbed for the Robot Revolution (https://performingrobots.sites.uu.nl/acting-like-a-robot-theatre-as-testbed-for-the-robot-revolution/). Dit onderzoek gaat over de manier waarop theater en robotica elkaar kunnen informeren en inspireren.

NAO Re-Wired is een doorlopend onderzoek naar waar robotica en poppenspel elkaar ontmoeten. Door een kapotte NAO-robot te deconstrueren en weer tot leven te brengen met behulp van talloze afzonderlijke elektriciteitsdraden, onderzoekt het project de grenzen tussen programmeren en poppenspel, evenals collectief denken en uiten via de robot.

Improvising Robots is een project dat het potentieel onderzoekt van op regels gebaseerde dansimprovisatiemethoden voor het programmeren van robots en het ontwerpen van mens-robotinteracties op een creatievere, flexibelere en speelse manier.

Tijdens deze sessie introduceren we beide projecten en het overkoepelende Acting Like a Robot-project. De deelnemers worden uitgenodigd om te interageren met het werk in uitvoering, en samen met makers en gasten bespreken we de mogelijkheden die deze nieuwe technologieën bieden.

Acting Like a Robot is een samenwerking tussen Theaterwetenschappen aan de Universiteit Utrecht, Kunstmatige Intelligentie aan de Vrije Universiteit, Ulrike Quade Company, het Lectoraat Theatrale Maakprocessen aan de HKU en SPRING Festival. Acting Like a Robot wordt gefinancierd door NWO.

Indien de omstandigheden het vereisen is het ook mogelijk om 1 van de 2 dagen mee te doen, raadpleeg hiervoor het e-mailadres.

 

Data

13/05/2022 10:00

20/05/2022

Prijs

Early bird: 65,- Regular: 75,-

Locatie

Het Huis Utrecht

Editie

Info

Vrijdag 13 mei 10.00 tot 14.00.

Starttijd vrijdag 20 mei is TBD, eindtijd 20.30.

Inbegrepen: workshops en lezingen, een bezoek aan de performance The Sillicon Passion van SETUP, en een heerlijke vegetarische lunch. Avondeten is niet inbegrepen.

Max 10 deelnemers

Early bird deadline: 18 April 2022

Final Deadline: 2 May 2022

Meld je aan door een korte motivatie en je cv naar springacademy@springutrecht.nl te sturen en dit formulier in te vullen.

 
 

Podcastserie SPRING in het diepe

 
'Kunstjournalist Luuk Heezen duikt in de gedachtekronkels van de makers van het SPRING Performing Arts Festival 2022'
 

Heb jij je altijd al afgevraagd hoe het brein van een artistiek maker werkt? Na de eerste twee series SPRING in het diepe duikt kunstjournalist Luuk Heezen voor een derde maal digitaal, maar zeer intiem, in de gedachtekronkels van de makers die op het SPRING Performing Arts Festival te zien zijn.

Dit keer gaat hij in gesprek met Mette Ingvartsen over haar voorstelling The Dancing Public. Daarnaast spreekt de journalist met Bruno Beltrão (New Creation), Michikazu Matsune (All Together), Eisa Jocson (Manila Zoo) en Ezra Veldhuis & Bosse Provoost (Indoor Weather). Welke fascinatie ligt er aan hun werk ten grondslag? Hoe heeft de voorstelling vorm gekregen? Welke scène kostte het meeste bloed, zweet en tranen? Leun achterover en laat je meevoeren op de hersengolven van de meest vooraanstaande creatievelingen. Een verdiepend gesprek, dat zowel voor als na het zien van voorstelling interessant is om te horen.

Podcast The Dancing Public (Engels)

Podcast Indoor Weather (Nederlands)
 
Podcast SOUTHWIND (Engels)

Podcast Manila Zoo (Engels)

Podcast All Together (Engels)

 

Data

07/04/2022

14/04/2022

21/04/2022

28/04/2022

05/05/2022

Prijs

€0,-

Locatie

Online

Editie

SPRING 2022 

Info

Elke donderdag een nieuwe aflevering!

Taal: Engels of Nederlands

Te luisteren via je podcastapp en hier.

 
 

There Will Be Light

Julian Hetzel
 
'Over de precaire economie van hoop'
 

De voorstellingen van theatermaker Julian Hetzel schudden onze kijk op de wereld op. In There Will Be Light experimenteert hij met een andere manier van leven en met een andere kijk op werk. De samenlevingen van vandaag worden bepaald door werk: werk om waarde te produceren, om een ​​doel te hebben, om status te verschaffen. Het is tegenwoordig gemakkelijker geworden om het einde van de wereld voor te stellen, dan het einde van het kapitalisme. Maar wat zouden we zijn als we niet hoeven te werken?  

Hetzel doet een radicaal gebaar: hij neemt een basisinkomen uit zijn eigen culturele financiering en geeft dit aan één persoon. Met andere woorden: iemand krijgt € 15.000. Iets voor niets. Het geld is een uitnodiging om te ontsnappen aan de wereld van verplichtingen en om een wereld van verlangens te betreden. Iedereen maakt kans, iedereen kan solliciteren. Een commissie van alternatieve deskundigen, bestaande uit daklozen, selecteert de uitverkorene. Het publiek wordt uitgenodigd om een ​​kunstmatig strand in MENU (voormalig fietsendepot) te verkennen, verschillende sollicitatiegesprekken te volgen of zelf te solliciteren.

There Will Be Light is een project over het leven als kunst en kunst als werk. Het echte optreden begint na het applaus, op het moment dat de show voorbij is en het publiek naar huis gaat. Een jaar lang, zeven dagen per week, 24 uur per dag, begint de ‘uitverkorene’ een improvisatie op te voeren die ‘het leven’ heet. Stop met werken en word kunstenaar!

Aanmelden voor een interview kan via www.therewillbelight.com

In het digitaal magazine vraagt dramaturg Merel Eigenhuis, Julian de hemd van het lijf. Wil je meer weten over deze performance, zoals waar het idee vandaan kwam of hoe de sollicitaties zullen verlopen? Lees het interview via deze link: https://magazine.springutrecht.nl/spring-2022-magazine/interview-met-julian-hetzel

"We weten al dat we een kritische houding mogen verwachten als we werk van Julian Hetzel gaan zien. Maar in zijn nieuwste stuk brengt hij die houding naar een heel ander level. Hij beschrijft en onthult niet alleen bepaalde dynamieken in de wereld, hij doet ook een voorstel voor een echte stap richting verandering. “There will be light” is een sociaal experiment waarin wordt onderzocht hoe we de samenleving kunnen veranderen. Voor één deelnemer is de impact heel direct en tastbaar." - Grzegorz Reske, artistiek directeur SPRING

Director: Julian Hetzel
Performers: Christine van Stralen, Louis van der Waal, Niek Vanoosterweyck, Agat Sharma
Dramaturge: Miguel Angel Melgares
Artistic advisor: Sodja Lotker
Assistant dramaturge: Madison Jolliffe
Sound design: Johannes Helberger
Head of production: Saskia Reynolds
Production: Mariska van Zanten, Marieke van den Bosch
Technical coordinators: Siemen van der Werf, Cas Dekker
Technicians: Sybren Danz, Vincent Beune, Cesco van der Zwaag, Krzysztof Burdzy
Panel recruiter en coach: Yvonne Wierenga
Communications & PR: Michelle Franke
Interns: Billy Ka and Maren Seidel

Special thanks to the panel of experts and the local performers.

Co-production: WEST Den Haag, SPRING Performing Arts Festival, Grand Theatre Groningen
With the support of: Fonds Podiumkunsten, City of Utrecht, Fonds 21, VriendenLoterij Fonds, Prins Bernhard Cultuurfonds

 

Data

12/05/2022 14:00 tickets uitverkocht geannuleerd Wachtlijst

13/05/2022 14:00 tickets uitverkocht geannuleerd Wachtlijst

14/05/2022 14:00 tickets uitverkocht geannuleerd Wachtlijst

15/05/2022 14:00 tickets uitverkocht geannuleerd Wachtlijst

17/05/2022 14:00 tickets uitverkocht geannuleerd Wachtlijst

18/05/2022 14:00 tickets uitverkocht geannuleerd Wachtlijst

19/05/2022 14:00 tickets uitverkocht geannuleerd Wachtlijst

20/05/2022 20:00 tickets uitverkocht geannuleerd Wachtlijst

Prijs

Expo dagen: pay-what-you-can / Grand Finale 20 mei 20:00: €17,- / €14,-*

Locatie

MENU (oude fietsdepot), Kanaalweg 50

Editie

SPRING 2022 

Info

Expo dagen 12 - 19 mei: doorlopend tussen 14:00 en 20:00
Grand Finale 20 mei 20:00, duur ongeveer 90 minuten

Taal expo dagen: Engels en Nederlands
Taal Grand Finale: Engels met deels Nederlandse boventiteling

Toegankelijk:

 

*online prijzen, aan de kassa €2,- toeslag

Er is hier geen toilet beschikbaar

Grand Finale is Engels gesproken met deels Nederlandse boventiteling

 

& meer

Blog: There Will Be Light - Julian Hetzel Blog: There Will Be Light - Julian Hetzel

A blog by Migle Markulyte

nieuws
 
 

Sunny Sunday

Rabih Mroué & Lina Majdalanie
 
'“Een intense voorstelling, vol onverwachte plotwendingen, met elementen uit de stand-up, storytelling en stripverhalen” – cultuurmagazine Dwutygodnik'
 

Sinds 2015 is de rechts populistische partij in Polen weer vlammend aan de macht. Hoe kunnen we de ingewikkelde politieke en sociale situatie in Polen begrijpen? De in Berlijn wonende Libanese theatermakers Rabih Mroué en Lina Majdalanie doen een poging. Door hun blik van buitenaf zien ze politieke verschuivingen gedreven door maatschappelijke veranderingen die we ook in de rest van Europa zien. Majdalanie en Mroué tonen ons op een energieke manier hoe historische feiten en popcultuur door populistische machthebbers worden gemanipuleerd om ons te beïnvloeden. Ze focussen zich op een verhaal dat zich afspeelde in 2016 in Polen. In de vorm van een steeds absurder wordend stripverhaal op groot scherm, verrassen ze het publiek met de daadwerkelijke gebeurtenissen op die ene zonnige zondag in 2016.

"Sunny Sunday is een heel speciaal werk voor mij. Niet alleen omdat ik direct betrokken was bij de creatie ervan en het deels de redenen laat zien waarom ik besloot Polen te verlaten en naar Utrecht te verhuizen, maar in de eerste plaats is dit een voorstelling over technieken om cultuur en geschiedenis te manipuleren om mensen een bepaald verhaal op te leggen. Een waarschuwing tegen die manipulaties zou vandaag de dag net zo goed in Polen of Libanon moeten klinken als in Nederland." - Grzegorz Reske, artistiek directeur SPRING

Naast Lina en Rabih is ook Ely Daou van Libanese afkomst. In het digitaal magazine schrijft artistiek directeur Grzegorz Reske over de achtergrond en het verband tussen deze jonge makers. Lees het artikel hier: https://magazine.springutrecht.nl/spring-2022-magazine/libanese-makers-op-spring

Concept, regie, uitvoering: Lina Majdalanie, Rabih Mroué
Curatoren, dramaturgie: Marta Keil, Grzegorz Reske (ResKeil)
Curatorisch overleg: Katarzyna Wielga
Tekeningen: Georges Khoury (Jad)
Voice Over: Walid Raad
Speciale dank: Denise Ackermann, Asa Horvitz, Agnieszka Jakimiak, Marta Jalowska, Łukasz Jaskuła, Joanna Krakowska, Jens-Dag Kemser, Andrzej Leder, Karolina Maciejaszek, Szymon Maliborski, Agnieszka Morawińska, Aleksandra Muzińska, Fredy Peccerelli, Krzysztof Pijarski, Marie Rault, Zuzanna Rudzińska-Bluszcz, Hazem Saghieh, Magda Staroszczyk, Ines Weizman and Forensic Architecture, Frauke Wetzel, Theresa Wünsch and all teams of coproducers
Co-productie van: HELLERAU – Europäisches Zentrum der Künste, Residenz – Schauspiel Leipzig Performing Arts Institut Warschau
Ontwikkelingsproces is gesteund door: Bundeszentrale für politische Bildung.
Onderzoek in Warsaw is gesteund door: City of Warsaw.
Foto's door: Klaus Gigga

 

Data

15/05/2022 16:00 tickets uitverkocht geannuleerd Wachtlijst

16/05/2022 20:30 tickets uitverkocht geannuleerd Wachtlijst

17/05/2022 20:30 tickets uitverkocht geannuleerd Wachtlijst

Prijs

€17,- / €14,-*

Locatie

Het Huis Utrecht, Koepelzaal

Editie

SPRING 2022 

Info

Duur: 75 minuten

Taal: Engels met Nederlandse boventiteling

Toegankelijk:

 

*online prijzen, aan de kassa €2,- toeslag

Voorafgaande aan alle drie de voorstellingen is er een Flitsintro door artistiek directeur Grzegorz Reske.

Zo 15 mei: Na afloop van de voorstelling kun je napraten met de festivalfilosoof in de foyer

 

& meer

Blog: Sunny Sunday - Rabih Mroué en Lina Majdalanie Blog: Sunny Sunday - Rabih Mroué en Lina Majdalanie

A blog by Natalia Sedeleva

nieuws
 
 

SOUTHWIND

Mark Požlep, Maxime Barthou, Davis Freeman
 
'Documentairefilm en voorstelling over het Amerikaanse leven rond de Mississippi'
 

Een zelfgemaakte stoomboot, de 3.730 kilometer lange Mississippi-rivier en twee Europese kunstenaars in het hart van de Verenigde Staten. In een documentairefilm nemen Maxime Berthou en Mark Požlep ons mee op de drie maanden durende reis die ze in 2019 op de beroemde rivier maakten. We zien de mensen die ze ontmoetten en de wreedheid van het dagelijks leven in de steden langs de Mississippi. Gemeenschappen die vernietigd zijn door armoede, slechte gezondheid veroorzaakt door giftige industriële vervuiling en racisme. Maar we zien ook de kracht van mensen die proberen hun leven zinvol te maken.

De film wordt aangevuld met een reactie op de film in een live performance door de Amerikaanse acteur Davis Freeman. Onder het genot van een fles Moonshine, reageert Freeman op de observaties van Požlep en Berthou op de Verenigde Staten en keert de blik om: "You came to expose us, now it's our turn to expose you!"

"Deze twee jonge makers hebben iets ontwikkeld wat ik ‘de dramaturgie van een vriendschap’ noem. Hun verhalen beginnen steevast als een ‘jongensavontuur’ – ze doen of maken iets bijzonders. Waarom zouden ze niet eens de hele Mississippirivier afvaren? Dit avontuur mondt uit in een veel serieuzer onderzoek. Southwind brengt de hedendaagse Amerikaanse samenleving in kaart. Voorbij de mooie plaatjes in tijdschriften en op websites kijken ze het leven in Amerika vandaag recht in de ogen." - Grzegorz Reske, artistiek directeur SPRING

Podcast SOUTHWIND (Engels)
 
Concept: Mark Požlep and Maxime Berthou
Uitvoering: Davis Freeman
Dramaturgie: Mark Požlep, Maxime Berthou, Davis Freeman
Dramaturgisch overzicht: Grzegorz Reske, Marta Keil
Set ontwerp: Mark Požlep & Maxime Berthou
Lichtontwerp en technisch overzicht: Grega Mohoročič
Poster en Glej, papierontwerp: Grupa Ee / MIna Fina, Ivian Kan Mujezinović
Glej, Papierredacteur: Tery Žeželj
Public relations: Tjaša Pureber
Uitvoerend producent: Barbara Poček
Productie: Glej Theatre
Co-productie: SPRING, Forceps Media
 

Data

19/05/2022 21:00 tickets uitverkocht geannuleerd Wachtlijst

20/05/2022 20:30 tickets uitverkocht geannuleerd Wachtlijst

Prijs

€17,- / €14,-*

Locatie

Theater Kikker, Grote Zaal

Editie

SPRING 2022 

Info

Duur: 120 minuten

Taal: Film Engels gesproken met Engelse en Nederlandse boventiteling. Performance Engels gesproken met Nederlandse boventiteling.

Toegankelijk:

 

*online prijzen, aan de kassa €2,- toeslag

Let op: voorstelling bevat stroboscoop licht

Donderdag 19 mei: Na afloop van de voorstelling is er een After talk in de foyer

Vrijdag 20 mei: Voorafgaande aan de voorstelling is er een Flitsintro door artistiek adviseur Karlien Vanhoonacker

 
 

Presence

Royce Ng
 
'Een mix van theater en lezing over digitale aanwezigheid met indrukwekkende techniek'
 

Wat betekent 'aanwezigheid' nu we met behulp van nieuwe technologieën bijna overal kunnen zijn? Hongkongse mediakunstenaar Royce Ng is op afstand aanwezig. Op het podium staat een lokale performer waarop het lichaam Royce geprojecteerd wordt. Hij is digitaal aanwezig, maar lichamelijk afwezig. In de loop van deze lecture performance beginnen verschillende media te haperen. De toegepaste technieken krijgen steeds meer de overhand en de avatar op het podium lost langzaam op in de lucht. Wat overblijft is een verlichte stip en de onzekere vraag: was Royce nu hier of niet?

"Ergens tussen de nu al haast vintage ervaring van Second Life en oldschool social-mediaplatforms aan de ene kant, en een zelfstandige Artificial Intelligence aan de andere, plaatst Royce Ng ons voor een uitdaging. Wat is echt en wat niet aan ons sociale wezen? Waar eindigt ons stoffelijke leven, en waar begint ons digitale wezen?" - Grzegorz Reske, artistiek directeur SPRING

In ons digitaal magazine verteld Royce Ng meer over zijn performance en de uitvoering ervan. Lees het via deze link: https://magazine.springutrecht.nl/spring-2022-magazine/interview-met-royce-ng

Tekst & regie: Royce Ng
Lokale performer: Stina Fors
Performer van een afstand: Royce Ng
Podium & lichtontwerp: Michele Piazzi
Podiumassistent: Benedetta Monetti
Geluidontwerp: John Bartley
Animaties: Zheng Mahler Studio
Technische regie: Michele Piazzi
Programmering: Alvaro Cassinelli
Production Management: Stéphane Noël
Produced by: Royce Ng & Materialise (HK), in co-production with Zürcher Theaterspektakel (CH), Kampnagel - International Center for Finer Arts and Produktionshäuser Deutschland (Hamburg / DE), Ob/scene Festival (Seoul  / KR), Taipei Performing Arts Center (Taipei / TW), and Kaserne Basel (CH).
Supported by: the IMPACT program of the Théâtre de Liège, with the financial support of the Rayonnement Wallonie grant, an initiative of the Walloon Government, operated by ST'ART SA. Hardware and software support provided by Alvaro Cassinelli and the Augmented Materiality Lab, School of Creative Media, City University of Hong Kong.
Realised thanks to an artistic residency hosted by: Emilia Romagna Teatro Fondazione (Bologna / IT).
 

Data

16/05/2022 19:00 tickets uitverkocht geannuleerd Wachtlijst

17/05/2022 19:00 tickets uitverkocht geannuleerd Wachtlijst

Prijs

€17,- / €14,-*

Locatie

Theater Kikker, Grote Zaal

Editie

SPRING 2022 

Info

Duur: 45 minuten

Taal: Engels, met Nederlandse en Engelse boventiteling

Toegankelijk:

 

Let op: bevat stroboscopisch effect, plotseling licht- en geluidsverandering, hard- en schril geluid en waterwolken

*online prijzen, aan de kassa €2,- toeslag

Na afloop van beide voorstellingen is er een 10 minutes 10 questions nagesprek in de zaal

 
 

Indoor Weather

Ezra Veldhuis & Bosse Provoost
 
'Betreedt deze merkwaardige, spookachtige muterende wereld'
 

Zodra je de zaal van de Stadsschouwburg binnenkomt, kom je in een vreemde wereld. Curieuze figuren dwalen in het rond, theatertrekken dansen op en neer en hoog in de toneeltoren lijkt een mysterieus wezen te leven. De theaterzaal zelf is de performer die gaandeweg steeds meer de hoofdrol inneemt en die de performers opslokt en door onduidelijke krachten laat muteren. Er is geen verhaal, je wordt uitgenodigd om je onder te dompelen in deze merkwaardige wereld die blijft boeien tot het einde. Je ervaart de héle zaal en zal haar schoonheid met compleet nieuwe ogen zien.

De jonge makers Ezra Veldhuis en Bosse Provoost laten alle techniek en middelen van het theater zien die normaal gesproken verborgen zijn. Een speelse, absurde en tegelijk kritische voorstelling die je de feiten op de neus drukt: de mens is niet meer het centrum van de wereld.

"Dit getalenteerde jonge duo verovert de grote zalen met een eigenzinnig idee. We leven in een tijdperk waarin de menselijke heerschappij ter discussie staat. Ezra en Bosse nodigen ons uit om te komen kijken naar wat dat betekent voor het theater. Wacht maar niet tot er een acteur het toneel op stapt – het toneel zelf is hier de acteur!" - Grzegorz Reske, artistiek directeur SPRING

Podcast Indoor Weather (Nederlands)
 
Concept, regie en lichtontwerp: Ezra Veldhuis, Bosse Provoost
Creatie en spel: Nathan Ooms, Kristien de Proost, Lobke Leirens, Benjamin Cools
Dramaturgie: Sébastien Hendrickx
Outside eye: Edith Cassiers
Regie-assistentie: Laurens Aneca
Geluidsontwerp: Benne Dousselaere
Kostuumontwerp: Carly Rae Heathcote
Stage: Milan van Bortel
Met dank aan: Max Pairon
Tekst: Inger Christensen
Oorspronkelijk gepubliceerd door: Gyldendal
Geproduceerd in samenwerking met: Gyldendal Group Agency
Productie: Toneelhuis, P.U.L.S. - Project for upcoming artists for the large stage
Coproductie: De Grote Post, C-TAKT
Met de steun van: Workspacebrussels, Kunstencentrum BUDA, De Tax Shelter van de Belgische federale overheid, CASA KAFKA Pictures Tas Shelter powered by Belfius
 

Data

15/05/2022 21:00 tickets uitverkocht geannuleerd Wachtlijst

Prijs

€26,- / €17,-*

Locatie

Stadsschouwburg Utrecht, DE-Zaal

Editie

SPRING 2022 

Info

Duur: 70 minuten

Taal: Engels

Toegankelijk:

*online prijzen, aan de kassa €2,- toeslag

Na afloop van de voorstelling is er een After talk in de foyer

A STONE FLIES UP OVER THE MOUNTAINS

Ezra Veldhuis en Bosse Provoost bundelden het materiaal van SUN-SET (2020) en Indoor Weather (2021) met gedichten van Inger Christensen, een tekst van Laurie Anderson en scheppingsverhalen van filmmaker Stan Brakhage. Het geheel is een poëtische assemblage, die onverwachte connecties legt tussen wijd uiteenlopende vormen en verhalen. Koop het boek hier!

 
 

The Waves

Khadija El Kharraz Alami
 
'Een helend ritueel over vrouwelijke schoonheid, kwetsbaarheid en pijn'
 

Theatermaakster Khadija El Kharraz Alami palmt met haar ongeziene durf en kwetsbare energie de theaterwereld volledig in. Voor haar nieuwe voorstelling The Waves baseert El Kharraz Alami zich niet alleen op het gelijknamige boek van Virginia Woolf, maar ook op essays van onder meer Clarissa Pinkola Estes en Audre Lorde. The Waves is een ritueel, een manifest, een immersieve ervaring waarin de vrouwelijke schoonheid, pijn en kwetsbaarheid centraal staan. Samen met vier actrices onderzoekt El Kharraz Alami hoe diep geïnternaliseerde ervaringen van oppressie en machtsmisbruik kunnen omgezet worden in een creatieve kracht. The Waves stelt een fysieke ruimte voor waarin we trauma’s in de ogen durven kijken, genot gevierd wordt, het lichaam gezegend en de kracht van creëren gedeeld. Verwacht je aan een urgente en nietsontziende theaterervaring.

"Het is een eer om de Nederlandse première te mogen presenteren van het nieuwste werk van Khadija El Kharraz Alami. In „Nu ben ik Medea” raakte ik gefascineerd door deze krachtige maker en haar persoonlijke benadering, en ik kijk ernaar uit om te zien hoe zij Virginia Woolfs „The Waves” vertaalt naar deze tijd." - Grzegorz Reske, artistiek directeur SPRING

In ons digitaal magazine is er een pagina uitgelicht met interviews met jonge makers die deze SPRING editie hun werk laten zien, waaronder Khadija. In het artikel vertelt ze meer over haar voorstelling en hoe het tot stand is gekomen.⁣ ⁣Lees het interview hier: https://magazine.springutrecht.nl/spring-2022-magazine/nieuwe-makers-op-spring

Concept en regie: Khadija El Kharraz Alami
Spel: Lois Brochez, Isabelle Houdtzagers, Khadija El Kharraz Alami, Musia Mwankumi, Merel Severs
Dramaturgie: Kopano Maroga
Lichtontwerp en techniek: Luc Schaltin
Composer: Michelle Samba
Geluidsontwerp: Ata Güner
Scenografie en kostuum: Rachid Laachir
Choreografisch advies: Cherish Menzo
Productieleiding en regie-assistentie: Lena Meijer
Technische assistentie: Jurgen Fonteijn
Dank aan: Aymará Parola, Eurudike de Beul
Productie: KWP, Stichting K.E.K.A.
Co-productie: DE SINGEL, Productiehuis Theater Rotterdam, Kaaitheater, de Brakke Grond, NTGent
Mogelijk gemaakt door: VG, VGC, Create to Connect, FPK
 

Data

13/05/2022 20:30 tickets uitverkocht geannuleerd Wachtlijst

14/05/2022 19:00 tickets uitverkocht geannuleerd Wachtlijst

Prijs

€17,- / €14,-*

Locatie

Stadsschouwburg Utrecht, Blauwe zaal

Editie

SPRING 2022 

Info

Duur: 120 minuten

Language no problem

Toegankelijk:

 

Let op: De voorstelling start buiten de Stadsschouwburg. Ben je slecht ter been? Dan kan je ook direct in het theater starten. Meer informatie volgt in de servicemail.

Let op: Deze voorstelling bevat expliciete scènes met naaktheid. Inhoud van de voorstelling kan als triggerend worden ervaren.

*online prijzen, aan de kassa €2,- toeslag

Za 14 mei: Na afloop van de voorstelling is er een After talk in de foyer

 

& meer

Blog: The Waves - Khadija El Kharraz Alami Blog: The Waves - Khadija El Kharraz Alami

A blog by Molly Field

nieuws
 
 

Manila Zoo

Eisa Jocson
 
'“This show is far more intimate and confrontational precisely because of Zoom”- The Straits Times'
 

Filipijnse entertainers spelen een speciale rol in Disney's ‘Empire of Happiness’. Ze worden gezien als energieke geluksmachines die de mascottes onvermoeibaar tot leven wekken om mensen te vermaken. In Manila Zoo kaapt choreograaf Eisa Jocson de Disney experience, samen met vier Filipijnse performers en de Duitse elektronische musicus Charlotte Simon (Les Trucs). Ze tonen de raakvlakken tussen mens en dier, en spektakel, arbeid en eenzaamheid. Wanneer verandert de wereld van Disney in een echte dierentuin die wezens opsluit in kleine ruimtes om bekeken te worden voor 'educatieve' doeleinden? Manila Zoo is een unieke performance over gedwongen isolatie, valse connecties, de consumptiemaatschappij en de oordelende blik van de kijker, die met opzet is ontworpen om op beeld te worden getoond aan een publiek dat live aanwezig is in de theaterzaal.

Eisa Jocson wordt in veel landen erkend als een van de meest charismatische choreografen van haar generatie. In haar voorstellingen onderzoekt ze verschillende manieren van misbruik van arbeidskrachten uit de Filipijnen. Ze zoekt daarbij altijd de lichtpuntjes in serieuze onderwerpen en legt stereotypen over Filipijnen en gemeenschappen in Zuidoost-Azië in het algemeen bloot.

"Ik volg het werk van Eisa al jaren. Met elke nieuwe voorstelling scherpt deze uitblinker haar politieke inzicht in de positie van de Filippijnen in de geglobaliseerde wereld. Deze nieuwste productie laat ook zien hoe Eisa een grote groep verwante performers om zich heen verzamelt. Tenslotte is Manila Zoo ook nog eens een van de best doordachte voorbeelden van hoe je met je publiek in contact blijft als je geen grote internationale tournees kunt doen."  - Grzegorz Reske, artistiek directeur SPRING

Podcast Manila Zoo (Engels)

Artistieke Regie, choreografie en artiest: Eisa Jocson
Muzikale Regie: Charlotte Simon
In samenwerking met: Bunny Cadag, Cathrine Go, Russ Ligtas, Joshua Serafin
Creatieve aanwezigheid: Arco Renz
Dramaturg: Anna Wagner
Lichtontwerp: Jan Maertens
Productiemanagement, coördination & verdeling: Katja Armknecht
Artistieke productie en touring: Andreas Jahnke
Technische manager: Yap Seok Hui | ARTFACTORY
Een productie van: Eisa Jocson en Künstlerhaus Mousonturm Frankfurt am Main (Germany) als onderdeel van Tanzplattform Rhein-Main
Co-productie met: BIT Teatergarasjen (Norway), Esplanade – Theatres on the Bay (Singapore), Kaserne Basel (Switzerland), RISING Melbourne (Australia), Tanzquartier Vienna (Austria), Taipei Performing Arts Center (Taiwan).
Gefinancierd door: Het German Federal Government Commissioner voor Cultuur en Media als onderdeel van het Alliance of International Production Houses, International Coproduction Fund van het Goethe-Institut.
Gesteund door: NATIONALES PERFORMANCE NETZ International Guest Performance Fund for Dance, dat gefinancierd is door de Federal Government Commissioner voor Cultuur en Media
Een samenwerking tussen: Het Hessisches Staatsballett en de Künstlerhaus Mousonturm, ingeschakeld door Kulturfonds Frankfurt RheinMain en gesteund door het Department of Cultuur en Wetenschap van de stad Frankfurt/Main, het Hessian Ministerie voor Wetenschap en Kunst en de Alliance of Foundations (Aventis Foundation, BHF BANK Foundation, Crespo Foundation, Dotter Foundation, Dr. Marschner Foundation, Foundation Polytechnic Society Frankfurt am Main).
 

Data

21/05/2022 18:00 tickets uitverkocht geannuleerd Wachtlijst

Prijs

€17,- / €14,-*

Locatie

Stadsschouwburg Utrecht, Blauwe zaal

Editie

SPRING 2022 

Info

Duur: 90 minuten

Taal: Engels

Toegankelijk:

Let op: leeftijd 16+, de voorstelling bevat nep-pornografie

*online prijzen, aan de kassa €2,- toeslag

De zaal is open vanaf 17.30. De voorstelling begint om 18.00 uur

 
 

Postcolonial Spirits

Choy Ka Fai
 
'Een nieuwe kijk op de Indonesische volksdans Dolalak in liveverbinding met Surakarta'
 

Singaporese kunstenaar Choy Ka Fai doet al lange tijd onderzoek naar sjamanistische dansen in Azië. Voor Postcolonial Spirits dook hij in het Indonesische dansritueel Dolalak. Deze dans heeft zich steeds aanpast aan de popcultuur. Zo werd de traditionele Javaanse dans in de jaren dertig vermengd met bewegingen van feestende koloniale Nederlandse soldaten en gezongen islamitische gedichten. Tegenwoordig wordt Dolalak veel door jonge vrouwelijke influencers via TikTok gedanst op de deuntjes van het Indonesische popgenre dangdut.

Geïnspireerd door het steeds veranderende Dolalak, bekijkt Choy Ka Fai culturele en historische rituelen door de lens van de technologie van nu. Op het podium in Utrecht staat danser Vincent Riebeek in live-verbinding met Dolalak danser Andri Kurniawan in Surakarta. Ze werken vi