Ga naar de inhoud
  • Nieuws

Interview met Maaike Bleeker

14.03.2016

‘Zeker de intensieve periode van een festival is een mooie manier voor de studenten om ondergedompeld te worden in de theaterwereld.’

Maaike Bleeker is hoofd van het departement Media- en Cultuurwetenschappen aan de Universiteit Utrecht (UU). Daarnaast is ze onder meer ook president van Performance Studies international (PSi).
Maar ook gaat ze, via de UU, voor het derde jaar op rij een samenwerking aan met SPRING Academy. Zo organiseert SPRING Academy in samenwerking met de UU het symposium over Dries Verhoeven.  Maar wat zijn de beweegredenen van Universiteit Utrecht voor deze samenwerking met SPRING? En waarom ligt de focus op Dries? Om hier achter te komen, interviewde SPRING Maaike.

De UU heeft al een jarenlange samenwerking met SPRING. Enerzijds natuurlijk omdat het festival plaats vindt in Utrecht, maar ook was er al een goede samenwerking met de voorganger van SPRING: Festival a/d Werf. Ook heeft Maaike zelf veel samengewerkt met Festival a/d Werf toen zij zelf nog theater maakte. Hierdoor is een hechte band ontstaan. Echter, een samenwerking met een festival is ook een samenwerking met de maker. Zo’n samenwerking is belangrijk voor de studenten van de UU, maar ook voor het onderzoek. De studenten raken namelijk dicht betrokken bij de theateractiviteiten en ze kunnen in gesprek gaan met theatermakers. Zeker de intensieve periode van een festival is een mooie manier voor de studenten om ondergedompeld te worden in de theaterwereld.
Het belangrijkste is dat de studenten enthousiast worden over het fenomeen performance en over de potentie die het fenomeen heeft. Er zullen twee groepen komen van uit de UU; een groep uit de bachelor en een groep van de Research Master (van Media & Performance studies). Vooral bij de master heeft een gedeelte van de studenten niet een achtergrond in het theater. Het mooiste doel dat bereikt kan worden volgens Maaike, is dat studenten na het festival gestimuleerd worden om meer met het medium te doen. Om een idee te geven wat performance kan doen, hoe het je aan het denken kan zetten en wat performance mét je kan doen. Dat performance een interessant object is om er meer aandacht aan te besteden. Ook wil Maaike laten zien dat performance meer is dan enkel theater. Daarom zijn er ook collega’s uit haar departement uitgenodigd, die meer kennis hebben op het gebied van media en games, zodat er ook een relatie kan worden gelegd tussen performance en andere gebieden.

Ook wordt er samengewerkt in een symposium over het werk van Dries Verhoeven, waar een aantal onderzoekers van de Universiteit Utrecht en buitenlandse collega’s hun onderzoek zullen presenteren. Het zal gaan over Dries’ werk en de vormen waarin hij zijn werken giet. Er is gekozen om de focus te leggen op Dries, omdat Dries is een reflectieve en bewuste maker, die zeer relevant is voor de huidige vraagstukken die er zijn binnen en over de theaterwereld. Zijn werken zijn zeer relevant  voor het denken over wat theater is, hoe theater verandert, hoe theater verandert onder invloed van media en over hoe theater kan reflecteren op media en de samenleving.
Daarbij zoekt Dries de grenzen op van het theater. Dit is ook heel kenmerkend voor nu en voor theater. Grenzen overschrijden is deel van wat theater doet. Nu zoekt theater al een eeuw lang de grenzen op van theater, maar bij Dries gaat het vooral op de manier hóé hij dat doet. Juist de manier waarop is relevant voor dit moment.  De grenzen van theater verschuiven voortdurend en vervagen, afhankelijk van het tijdperk en de kunstenaars die weer een grens overschrijden. Als gekeken wordt naar de thematiek van de laatste voorstellingen van Dries (Grindr, het geloof), zoekt hij de grenzen op van deze thematiek; hoe ver kun je gaan? Nu is Dries niet perse direct bezig om over een grens heen te gaan, maar hij speelt ook vooral met de verwachting van het publiek over theater en hoe we ergens naar kijken. Hij speelt daar op in, maar soms gaan zijn voorstellingen ook juist in tegen deze verwachtingen. Het is de verwachting van het publiek die de grens van theater lijkt te bepalen en het is de verwachting van het publiek die overschreden wordt door de kunstenaars.
Door samen het symposium van Dries te organiseren, ontwikkelen SPRING en de UU samen het denken over het werk. Daarnaast wordt er ook met de studenten over theater en Dries gesproken, zodat er weer allerlei gedachten loskomen die belangrijk zijn voor onderzoeken en de publicaties. De studenten ontwikkelen hierbij ook presentatievaardigheden. Het belangrijkste is om ‘erin te duiken’ met de studenten.

Delen

Beweging aan Beweging uit