Grzegorz Reske: “In mei 2021 verbleef ik in Utrecht. Op de laatste dag van het festival zou SPRING de wisseling van artistiek leiderschap aankondigen. Ik nam mijn tijd om de stad te leren kennen en te begrijpen en navigeerde als gewone bezoeker door het programma. Bovenaan mijn lijstje stond ‘Motus Mori: meeting the archives’, te zien in Fotodok. Zonder al te veel kennis van het project of de maker, kwam ik onvoorbereid en zonder verwachtingen aan. Maar wat ik die regenachtige ochtend ontving, was een van de mooiste, meest persoonlijke, ontroerende en intieme theatrale ervaringen. Een ervaring die me niet alleen op professioneel vlak energie gaf, maar mij ook persoonlijk diepgaand veranderd heeft.In de podiumkunsten lopen we het risico immuun te worden voor emoties, doordat we creaties analyseren en beoordelen met een professionele blik. Katja Heitmann en haar medewerkers laten dat niet toe. Ik ben heel blij dat SPRING de relatie met Katja’s Motus Mori voortzet. We zijn zeer vereerd dat de vlam van het volgende hoofdstuk – RELIQIUEM – voor het eerst bij het Utrechtse publiek zal ontbranden.”
Met een gedeelde première bij SPRING festival in Utrecht en Korzo’s CaDance Festival in Den Haag, gaat SPRING een nieuwe vorm van samenwerken aan. Motus Mori: RELIQUIEM is een coproductie en copresentatie van twee festivals die samenwerking boven competitie verkiezen. Deze werkwijze komt niet alleen ten goede aan ons publiek, maar draagt ook bij aan een duurzamere omgeving voor makers.
Katja’s project Motus Mori was in 2021 op SPRING te zien en kreeg onlangs internationale aandacht van The New York Times: “Choreografe Katja Heitmann verzamelt voor haar doorlopende dansproject de gewoonten en maniertjes van mensen – hoe ze lopen, staan, kussen, slapen en friemelen.”