Ga naar de inhoud
  • Nieuws

Persbericht: UTRECHT MAAKT ZICH OP VOOR TIEN DAGEN SPRING

15.05.2025

SPRING Performing Arts Festival en de stad Utrecht staan klaar voor de start van de dertiende editie van het internationale podiumkunstenfestival. De vlaggen hangen, de theaters kleuren roze-oranje, en de internationale gezelschappen zijn onderweg naar Nederland. In 2025 is het festivalthema “WE ARE EXHAUSTED”. Politiek en sociaal, in de natuur, online of in het lichaam, de uitputting is op veel vlakken voelbaar en mag wat SPRING betreft besproken worden.

Gedurende tien dagen, van 22 tot en met 31 mei, biedt SPRING het podium aan theater- en dansvoorstellingen, kunstinstallaties en gesprekken die reflecteren op de wereld en het publiek uitnodigen om samen op te laden. Het festival presenteert meer dan 30 voorstellingen van meer dan 100 performers, kunstenaars, choreografen, en regisseurs uit binnen- en buitenland, verspreid over 13 locaties in de stad.

FESTIVALTHEMA: WE ARE EXHAUSTED

Uitputting is op verschillende manieren een thema op SPRING. Zo onderzoekt de voorstelling HOT WALK van Keren Levi de raakvlakken tussen uitputting van het menselijk lichaam en die van de aarde. Wat als de opwarming van de aarde haar eigen menopauze is?

Ook Wasted Land van de Zuid-Afrikaans-Zwitserse Ntando Cele verkent de uitputting van onze planeet. In de openingsvoorstelling van het festival, tussen theatrale performance, videoprojectie en poëtisch concert, koppelt zij klimaatverandering aan kolonialisme en stelt de vraag: Kunnen we solidair zijn met álle mensen en de planeet in plaats van hen te onderdrukken?

De dansvoorstelling Dubbelspoor van Beppie Blankert speelde voor het eerst in 1986. Nu, 39 jaar later, hernemen Blankert en haar mede-performer uit het originele werk de voorstelling, die door hun oudere leeftijd een nieuwe dimensie heeft gekregen. Met het verstrijken van de jaren wordt de soepele mobiliteit van de performers ingewisseld door contemplatie, bezinning. I was so much older then, I’m younger then that now’ zong Bob Dylan al.

The Liminal is een interactieve kunstinstallatie van alaa minawi. Geïnspireerd door de Arab Futurist movement, duikt alaa minawi in machtsstructuren en mogelijkheden om te reflecteren op onze huidige systemen. Het heden werkt niet langer. Een groep individuen heeft ervoor gekozen alles achter zich te laten en zich terug te trekken binnen een muur. Daar, tussen de buizen en kabels, leven en floreren ze. Af en toe drukken ze zich tegen het oppervlak om in de oren te fluisteren van degenen die nog buiten zijn.

OPENINGSDAG 22 MEI: NTANDO CELE, EISA JOCSON & VENURI PERERA, KATJA HEITMANN

Vier sterke vrouwelijke makers, succesvol op eerdere SPRING festivals, presenteren op de openingsavond hun nieuwste werken. Naast Wasted Land van Ntando Cele opent het festival met Magic Maids van de Fillipijnse Eisa Jocson en Sri Lankese Venuri Perera, een dansperformance en ritueel waarin een verband wordt gelegd tussen migrerende huishoudelijk werkers uit het zogenaamde Globale Zuiden en de heksenjacht uit de Europese geschiedenis. De bezem wordt een verlengstuk van het lichaam die onderdrukking omzet in monsterlijk feministisch verzet.

Nog een graag geziene maker op SPRING is de Duitse Katja Heitmann, gevestigd in Nederland. Het tweede deel van Motus Mori, een meerjarig kunstproject waarin Heitmann bewegingen archiveert, maakte in 2023 veel indruk op SPRING bezoekers; in 2025 gaat het nieuwste werk binnen dit project in première op SPRING. In de interactieve installatie PERPETUUM worden twaalf bewegingsdonateurs geportretteerd als levensgrote hologrammen, die je vragen hun bewegingen te bewaren; hun poging tot onsterflijkheid.

UTRECHT OP HET PODIUM

De voorstelling Teenage Songbook of Love and Sex van het IJslandse-Britse duo Ásrún Magnúsdóttir en Alexander Roberts is een muzikale voorstelling met jongeren uit Reykjavik. Voorafgaand aan het festival werkt het duo met jonge Utrechters aan teksten en songs die het repertoire aanvullen. Beide groepen jongeren staan samen op het grote podium van de Stadsschouwburg Utrecht in een eenmalige unieke uitvoering.

Ook het Berlijnse collectief Gob Squad werkt met een local. In hun interactieve voorstelling Is Anybody Home? creëert het gezelschap een live film, die de grenzen onderzoekt van theater, privacy en de relatie tussen degene die kijkt en degene die bekeken wordt. Een jonge Utrechter ruilt van plek met de theatergroep en nodigt het publiek via live verbinding uit in hun woonruimte. 

Naast de theaters en producties op Utrecht Centraal, zijn er meer installaties en voorstellingen op ongebruikelijke locaties en in de openbare ruimte, zoals de Bibliotheek Neude, restaurant LE:EN, Janskerkhof, Domplein, en voor het eerst in TivoliVredenburg met de voorstelling METCH van Ivo Dimchev en een afsluitingsconcert door de punkband SIKSA, wat gratis toegankelijk is.

SPRING ACADEMY & TOEGANKELIJKHEID

Net als in de afgelopen jaren is er weer een SPRING Academy voor studenten van podiumkunstopleidingen en iedereen die geïnteresseerd is in een verdiepende ervaring. Meer dan 200 studenten verblijven tijdens het festival in Utrecht, gaan naar de voorstellingen, en nemen deel aan workshops en gesprekken met de makers van het festival. De trajecten en de Topic Talks over thema’s als diversiteit in leeftijd op het podium, ge(de)koloniseerde lichamen, of over dromen mogelijk maken in uitdagende systemen zijn, naast reading groups met makers van het festival, ook toegankelijk voor regulier festivalpubliek.

Kaartprijzen voor SPRING zijn bewust laag, inclusief voordelige dagtickets en passe-partouts, en meerdere installaties en voorstellingen werken met een pay-what-you-want-systeem. Kaartverkoop en de volledige programmering is te vinden op springutrecht.nl. Bekijk hier de festivaltrailer

Delen

Beweging aan Beweging uit