Ga naar de inhoud
  • Nieuws

“Is this body out of date?” Een interview met Doris Uhlich en Boris Kopeinig

29.09.2020

Choreograaf Doris Uhlich en mediakunstenaar Boris Kopeinig vertellen over hun doorlopende voorstelling TANK en de thema’s rondom technologie en het menselijk lichaam die daarin een rol spelen.

Door Merel Eigenhuis

Doris Uhlich en Boris Kopeinig vertellen over hun doorlopende voorstelling TANK en de thema’s rondom technologie en het menselijk lichaam die daarin een rol spelen.

Hoi, Doris and Boris. Hoe zijn jullie op het concept voor TANK gekomen?

Boris: Het is begonnen toen Tanzhaus NRW in Düsseldorf ons uitnodigde om te komen spelen op een festival over “het menselijk lichaam 2.0”. Toen hebben we veel onderzoek gedaan naar exo-skeletten en robotica. Maar hoe meer machines we zagen, hoe minder het ons nog interesseerde om ze op het toneel te zetten. Geïnspireerd door science fiction, vooral de film Alien Resurrection, bedachten we het idee voor de TANK.

Doris: We hadden het veel over thema’s als lichaamsverbetering en wat eigenlijk de prognose is voor ons menselijk lichaam in relatie tot technologie. De ‘tank’ staat voor transformatie, operatie – het is eigenlijk een loop waarin mijn lichaam voortdurend in een ander lichaam transformeert. Wat ik ook leuk vond was het idee om te spelen in een ruimte met voor mijn lichaam ongebruikelijke afmetingen. Door die maten en de doorzichtige wanden kan ik sommige bewegingen gewoon niet maken. En aan de andere kant staat de tank ook juist weer bewegingen toe die je in een open ruimte niet kunt uitvoeren.

In verschillende recensies wordt gezegd dat TANK “[…] existentiële vragen opwerpt over het menselijk bestaan”. Wat is de belangrijkste existentiële vraag die aan deze voorstelling ten grondslag ligt?

Boris: De voorstelling kent een deel met een haast rituele beat onder een gezongen mantra: “is this body out of date?“. Voor mij is dat een sleutelzin. Willen we echt op zo’n manier over het menselijk lichaam spreken alsof het over software-updates gaat? Tegelijkertijd is het een vraag die echt slaat op dat lichaam dat je voor je ziet en de mechanismen van de kunstmarkt.

De originele versie van TANK die afgelopen mei op SPRING 2020 zou staan is de ‘theaterversie’. Nu laten jullie de ‘doorlopende’ versie zien. Hoe verschillen die twee van elkaar?

Doris: In de doorlopende versie kan het publiek in- en uitlopen wanneer men wil. Met de pandemie lijkt ons dit nu een interessante manier om meer kijkers toe te kunnen laten. De flow zal minder lineair zijn, iets dat wij interessant vinden om verder te ontwikkelen. TANK heeft het echt in zich om ook buiten het format van een één uur durende voorstelling te werken.

Heeft TANK in het licht van de pandemie ook een andere betekenis gekregen?

Boris: De pandemie heeft zo’n impact op ons leven dat mensen zeker andere associaties zullen hebben. Maar er zijn verschillende lagen te ontdekken en ik hoop eigenlijk dat die virus-gerelateerde associaties de diepgang van het werk niet zullen overschaduwen.
Doris: Dat eenzame lichaam in die tank krijgt nu een diepere betekenis, die er voor de pandemie nog niet was. In het project zit een zin: “Rich people swim in a tank, poor people…” en toen ik TANK voor de eerste keer na de lockdown speelde en die zin uitsprak, moest ik eraan denken wie er zich bijvoorbeeld een snelle test kon veroorloven, of medicijnen, of de eerste vaccinaties die beschikbaar komen….

Wat is de rol van muziek in de voorstelling (waar kwam de inspiratie voor de muziek vandaan)?

Boris: De soundscore is beïnvloed door mijn achtergrond als DJ. Ik deel mijn fascinatie voor vreemde elektronische, futuristische lichaamsmuziek met je. We hebben tijdens deze samenwerking iets nieuws geprobeerd, namelijk om aan “songs” te werken. Geluid heeft een duidelijk lichamelijke en emotionele laag. Als je luistert naar bepaalde patronen en frequenties verandert dat je waarneming van wat je ziet.

Hebben jullie plannen om jullie artistieke samenwerking door te zetten?

Doris: Boris en ik werken al sinds 2014 samen. Hij maakt al jaren al de geluidsscore voor de meeste projecten die ik doe. TANK is onze eerste samenwerking waarbij we het concept helemaal samen hebben ontwikkeld. We zullen zien wat de toekomst brengt. Op dit moment zijn we erg bezig met het ontwikkelen van versies met de lokale bevolking in verschillende steden en met locatiewerk met grote ensembles. Boris maakt het geluid daarvoor en doet ook mee, want hij is zichtbaar als DJ en maakt daarmee deel uit van de groep. Dus dit is waar we ons op het moment mee bezighouden.

De voorstelling TANK is op zaterdag 14 november van 19:00 tot 23:00 en zondag 15 november van 13:00 tot 17:00 te zien in TivoliVredenbrug. Klik hier voor kaartjes.

Portret van Doris Uhlich: Elsa Okazaki

Delen

Beweging aan Beweging uit