SPRING in Autumn XXXL
28 okt - 15 nov UTRECHT
 
 
 

Praten met rijstkokers

 

Reflecties over SPRING in Autumn, dag 3 door filosoof Floris van den Berg


Zuid-Korea is wellicht nog onbekender dan het totalitaire Noord-Korea. Vanuit het Nederlands perspectief zien we de ellende en onderdrukking in Noord-Korea en gaan we er vanuit dat Zuid-Korea net zo is als het welvarende Japan. De voorstelling Cuckoo van Jaha Koo biedt een somberder perspectief op Zuid-Korea.

Eerst over de vorm: een tafel met drie rijstkokers en een groot projectiescherm. De voorstelling is een mengeling tussen documentairefilm, een persoonlijk verteld relaas door Koo en pratende en zingende rijstkokers. Koo laat zien hoe twintig jaar geleden de economie van Zuid-Korea in elkaar donderde. Toen het land op de rand van bankroet stond, hebben het IMF en Wereldbank onder aanvoering van de VS het land geld geleend, maar onder voorwaarde dat de markt werd opengegooid. De rente steeg tot ongekende hoogte en veel bedrijven gingen failliet. Dat leidde ertoe dat Korea door het buitenland (Amerika) werd leeggeroofd. En dat leidde tot werkloosheid en onlusten. Keiharde demonstraties en confrontaties met de politie.

Koo vertelt dat zes van zijn vrienden zelfmoord hebben gepleegd. Zelf ontvlucht hij Korea en woont nu in Amsterdam. Hij worstelt met de ellende die hij heeft achtergelaten en de vrienden die dood zijn. Het grote verhaal over economie en de kapitalistische roofeconomie komt dicht op de huid door het persoonlijke verhaal van Koo.

In het interessante nagesprek van 10 minuten waarbij vragen uit het publiek verzameld werden op briefjes, vergelijkt Koo Nederland met Korea. In Nederland is er meer ruimte voor het individu, meer ‘zuurstof’, dan in het strikt hiërarchische Korea. Een van de vragen (toevallig mijn vraag) was: hoe moet het verder met Korea? Koo gaf aan dat hij daar het antwoord niet op heeft. Hij wil analyseren en laten zien dat er problemen zijn. Dat is natuurlijk allereerst noodzakelijk, pas als het helder is dat er een probleem is en wat het probleem is, kan er gedacht worden aan mogelijke oplossingen.

Gebukt onder een probleem waarvan ik het bestaan niet wist en waarvoor ook ik geen idee heb wat een oplossing is, haasten we ons naar de andere zaal voor alweer de slotvoorstelling van SPRING in Autumn.

Kleurrijk excentriek modeconcert
Het publiek zit op het podium in de grote zaal rondom een vierkante glanzende vloer. Er volgt een veelsoortige voorstelling waarbij een interculturele excentrieke modeshow van de toekomst de hoofdmoot vormt aangevuld met muziek, zang, dans en poëzie. Een groot deel van de performers is afkomstig uit verschillende landen in Afrika. Er komen Afrikaanse elementen in voor, zoals traditionele trommels, maar het geheel doet denken aan een moderne club. De show is een grote verkleedpartij met op de catwalk dansacts en een intrigerende vechtscene in slowmotion. Bij het kijken krijg ik ook een ongemakkelijk gevoel. Tussen alle excentrieke vrolijkheid door vragen de makers aandacht voor neokolonialisme en politieke correctheid.

De drie daverende dagen SPRING in Autumn verruimen de blik op de wereld. Ik zie uit naar het grote 10-daagse SPRING festival in mei.

& meer

Alles anders Alles anders

Reflecties over SPRING in Autumn, dag 1 door filosoof Floris van den Berg

nieuws
 
Dronefare op de bühne Dronefare op de bühne

Reflecties over SPRING in Autumn, dag 2 door filosoof Floris van den Berg

nieuws
 
 

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze nieuwsbrief